שיווק ומנהל רפואי

אף אלקטרוני עשוי לסייע בזיהוי מוקדם של סרטן ריאות בחולי COPD (מתוך Chest)

ריאות

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת אף אלקטרוני להערכת אוויר ננשף, עשויה לסייע בהבחנה בין חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) שפיתחו ואלו שלא פיתחו בהמשך סרטן ריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן ריאות מהווה גורם מוביל לתמותה בחולי COPD, אך מקרים רבים אינם מאובחנים בשלב מוקדם לאור העדר בדיקות סקר או סמנים מהימנים.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 682 מבוגרים עם COPD ו-211 חולים עם סרטן ריאות שלקחו חלק במחקר BreathCloud, מחקר רב-מרכזי, תצפיתי, שכלל ביקורות בריאות וחולים עם אסתמה, COPD, או סרטן ריאות. פרופיל הנשימה של המשתתפים נבחן בתחילת המחקר, בין מאי 2017 ועד נובמבר 2018 באמצעות מערכת אף אלקטרוני מסוג SpiroNose.

נתונים ממערכת האף האלקטרוני נותחו לארבעה מרכיבים עיקריים, כאשר החוקרים בחנו את השטח מתחת לעקומת ה-ROC להערכת היכולת לזהות את הנבדקים הצפויים לפתח סרטן ריאות.

כל המשתתפים במחקר קיבלו טיפול סטנדרטי והיו במעקב אחר התפתחות סרטן ריאות משמעותי קלינית לאורך שנתיים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 64 שנים והנתונים הדמוגרפיים בתחילת המחקר היו דומים באלו עם ואלו ללא סרטן ריאות.

לאחר הוצאת 116 חולים עם אבחנה של COPD וסרטן ריאות, ניתוח הנתונים הדגים דיוק של 90% ושטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.95.

בתוך שנתיים מהגיוס למחקר, 37 חולי COPD פיתחו סרטן ריאות משמעותי קלינית (5.4%). במדגם האימון ובמדגם הוולידציה, החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים במדדים שסופקו ע”י המערכת האלקטרונית בין חולי COPD שפיתחו סרטן ריאות ואלו שלא פיתחו את הממאירות הריאתית. השטח מתחת לעקומת ה-ROC עמד על 0.89 במדגם האימון ועל 0.86 במדגם הוולידציה.

החוקרים מסמכים וכותבים כי ניתוח הרכב האוויר הננשף באמצעות מערכת אף אלקטרוני עשוי לסייע בזיהוי חולי COPD הצפויים לפתח סרטן ריאות משמעותי קלינית בתוך שנתיים. מכאן עולה כי האף האלקטרוני עשוי לסייע בזיהוי ממאירות ריאתית בשלבים מוקדמים בחולי COPD.

Chest, May 18, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה