שיווק ומנהל רפואי

ההשפעה של טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי על התוצאות בנשים עם סרטן שד נתיח (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי יעיל כמו טיפול כימותרפי לאחר-ניתוח בנשים עם סרטן שד נתיח.

המחקר התמקד בנשים עם סרטן שד ראשוני נתיח ונועד לקבוע אם טיפול קדם-ניתוחי במשלב Doxorubicin ו-Cyclophosphamide הוביל לתוצאות טובות יותר, בהשוואה למתן הטיפול הכימותרפי לאחר הניתוח, אם קיים קשר בין תוצאות הטיפול ובין התגובה של הגידול לטיפול כימותרפי קדם-ניתוחי ואם טיפול זה מוביל לשיעור גבוה יותר של ניתוחים להסרת הגוש הסרטני.

המחקר כלל 1,523 נשים ממאגר National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project, אשר חולקו באקראי לקבלת טיפול כימותרפי לפני הניתוח או לאחריו. תגובה קלינית של הגידול סווגה כתגובה מלאה, תגובה חלקית, או העדר תגובה לטיפול. עוד בחנו החוקרים את ההישרדות ללא-מחלה, הישרדות ללא מחלה מרוחקת והישרדות לאורך חמש שנים.

מהתוצאות עולה כי לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעורי הישרדות ללא-מחלה, שיעורי הישרדות ללא מחלה מרוחקת או שיעורי הישרדות כוללים בין הקבוצות. שיעור גבוה יותר של נשים שקיבלו טיפול קדם-ניתוחי, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול לאחר-ניתוח, עברו ניתוח לכריתת הגוש וטיפול קרינתי (67.8% לעומת 59.8%, בהתאמה). שיעורי הישנות סרטן שד באותו צד לאחר כריתת הגוש היו דומים בשתי הקבוצות (7.9% לעומת 5.8%, בהתאמה).

התוצאות היו טובות יותר בנשים עם עדות לתגובה פתולוגית מלאה, בהשוואה לאלו עם תאים פולשניים, תגובה קלינית חלקית או ללא תגובה לטיפול (שיעורי הישרדות ללא-הישנות של 85.7%, 76.9%, 68.1% ו-63.9%, בהתאמה, p<0.0001), גם לאחר תקנון למאפיינים פרוגנוסטיים.

מהשוואת המודלים הפרוגנוסטיים בכל קבוצת טיפול, המודל הקדם-ניתוחי, אשר כלל תגובה של הגידול, הבחין בין התוצאות בנשים באותה דרגה כמו המודל הפוסט-ניתוחי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בנשים עם סרטן שד נתיח, טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי הדגים יעילות דומה לטיפול לאחר-ניתוח, הביא לשיעור גבוה יותר של ניתוחים להסרת הגידול ומתאים לחלק מהנשים עם מחלה בשלב I ו-II.  הנתונים הצביעו על קורלציה בין התגובה של הגידול לטיפול קדם-ניתוחי ובין התוצאות וזו עשויה לשמש כסמן להערכת ההשפעה של כימותרפיה על מיקרו-גרורות; עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

J Clin Oncol, March 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה