שיווק ומנהל רפואי

מה בין צריכת ניטראטים בתזונה ובין הסיכון לניוון מקולארי גילי? (JAMA Ophthalmology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology כי צריכת ניטראטים בתזונה מלווה בסיכון נמוך יותר לניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration), אך הקשר עשוי להיות מיוחס לדפוסי תזונה ים-תיכונית ברקע.

באופן כללי, מבוגרים עם צריכת ניטראטים רבה נטו יותר לדיאטה עתירת ויטמינים, מינראליים ושומן בריא. כאשר החוקרים הוסיפו את שלישון מדד דיאטה ים תיכונית למודל, הקשר בין צריכת ניטראטים בתזונה ובין התפתחות ניוון מקולארי גילי נחלש ולא נותר עוד מובהק סטטיסטית עבור ניוון מקולארי ניאווסקולארי, אם כי נותר מובהק סטטיסטית עבור ניוון מקולארי גילי מאוחר ואטרופיה גיאוגרפית.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקרי AREDS, AREDS2 ומחקרי ההמשך שלהם במטרה לקבוע את הקשר בין צריכה מעטה של ניטראטים בתזונה ובין התקדמות ניוון מקולארי גילי. הם זיהו 13,511 עיניים בשני המדגמים, כאשר לכל משתתף לפחות עין אחת ללא ניוון מקולארי גילי מאוחר.

מהנתונים עולה קשר בין ניטראטים בתזונה ובין סיכון מופחת להתקדמות לניוון מקולארי גילי מאוחר, כמו גם סיכון מופחת לאטרופיה גיאוגרפית ולהתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי.

ממחקר AREDS עלה סיכון מופחת להתפתחות ניוון מקולארי גילי מאוחר ואטרופיה גיאוגרפית, אשר היה בקורלציה עם צריכה מוגברת של ניטראטים, אך לא תועד קשר עם ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי. מנתוני מחקר AREDS2 עלה כי אין קשר בין צריכת ניטראטים בתזונה ובין ניוון מקולארי גילי מאוחר או ניאווסקולארי.

מגוון וויטמינים, מינראליים, חומצות שון ומולקולות בעלות הגנה ביו-אקטיבית המצויים בדפוסי תזונה בריאים, כולל דיאטה ים-תיכונית, עשויים לתרום להשפעה המגנה של ניטראטים בתזונה מפני ניוון מקולארי גילי.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים, כולל לבחון אפשרות השלמת מחקר אקראי, במטרה לבחון עוד את החשיבות של ניטראטים בתזונה להפחתת הסיכון להתקדמות ניוון מקולארי גילי.

JAMA Ophthalmology, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה