שיווק ומנהל רפואי

רפורמת המזון נכנסת לתוקף (הודעת משרד הבריאות)

סלט

הורדת העומס הבירוקרטי והקלה בייבוא תוך שמירה על בריאות הציבור:

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ד’) הציגו ד”ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור ופנינה אורן, ראש שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, את רפורמת המזון שנכנסת לתוקפה ביום ראשון הקרוב, ה- 1.1.2023.

הרפורמה במזון נועדה להפחית רגולציה ולהקל על הייבוא, תוך שמירה על בריאות הציבור.

הצעד המהפכני של משרד הבריאות מבוסס על אימוץ רגולציה אירופאית אחידה ומתקדמת במטרה להסיר חסמים ביבוא מזון רגיש לישראל. המהלך מאפשר ליבואן שעומד בסטנדרט “יבואן נאות” לעבור תהליך שחרור מהיר מהנמל ולהגביר את הבקרה והאכיפה בדרכי השיווק.

במסגרת הרפורמה:
– אימוץ רגולציה אחידה ומתקדמת על מזון כפי שנעשה במדינות אחרות ובראשן האיחוד האירופי, וביטול רשמיותם של תקני מזון רבים שהסרתם לא פוגעת בבריאות הציבור.
– הורדת העומס הבירוקרטי והקלה בייבוא תוך שמירה על בריאות הציבור: עד לרפורמה, כל משלוח של מוצר המוגדר רגיש נדרש לקבל אישור יבוא לפני ההגעה לנמל והמשלוח היה נבדק בנמל. כעת, יבואנים שנרשמים כיבואנים נאותים, יכולים לעבור ב”מסלול ירוק” – אינם נדרשים באישור ייבוא על כל משלוח אלא מחויבים בהצהרה בלבד על תוכן הייבוא. במידה ומדובר במזון שמיוצר או משווק באירופה המשלוח ישתחרר אוטומטית מהנמל ויתבצע פיקוח ובקרה בדרכי השיווק.
– מערך הפיקוח עבר למערכת דיגיטלית המאפשר מעקב אחר מסלול המזון המיובא בכדי לאפשר לזהות תקלות במהירות ויעילות.
– פותחו כלי הדרכה והטמעה של דרישות בקרת איכות בתהליכי יבוא וייצור מזון, לטובת שקיפות והנגשה של תהליכי בקרה, פיקוח וניהול סיכונים.

חשוב לציין שמזונות בעלי סיכון גבוה הוחרגו מהרפורמה: מזון לתינוקות, מזון יעודי לבי”ח ומוסדות בריאות, תוספי תזונה וכן ייבוא בשר ומוצריו.

יבואן נאות יהיה מחויב ליישם תכנית בטיחות מזון עצמית ולהירשם במרשם היבואנים הנאותים. מדובר בסטטוס דינאמי שייבדק באופן קבוע. יבואן שלא יעמוד בדרישות הרפורמה יאבד את המעמד כיבואן נאות ויחזור לייבא במסלול הרגיל המחייב בדיקות בנמל.

נכון להיום ישנם 97 יבואנים שכבר הוגדרו כיבואנים נאותים ו-21 נוספים נמצאים בתהליך, תוך עמידה ביעד שהוגדר לתחילת הרפורמה.

בהמשך יישום הרפורמה:
– המשרד מקים מערך אכיפה מינהלי נרחב במטה שירות המזון ובלשכות הבריאות.
– הפיקוח על מזון מיוצר מקומית יעשה ע”י ‘יצרן נאות’ ובאמצעות יישום מערכת בטיחות בבקרה עצמית בדומה ליבואן הנאות, כולל החובה לכל יצרן מזון ליישם מערכת בקרת איכות עצמית באתר הייצור.

ד”ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת הציבור במשרד הבריאות: “אחד התפקידים של משרד הבריאות הוא שמירה על בריאות הציבור – דבר המחייב רגולציה. תפקידנו לוודא שהרגולציה מידתית ולהקל במקומות שבהן ניתן תוך שמירה על בריאות הציבור.
בשנה האחרונה נעשתה עבודה רבה ע”י שירות המזון הארצי כדי לוודא שהרפורמה יוצאת לדרך בזמן ואני מודה לכל הצוות שעבד בנחישות לקדם את המהלך החשוב הזה. ככל שאנו מקלים על היבוא ומפחיתים רגולציה עודפת זה עשוי להפחית את המחירים לצרכן ולהקל על יוקר המחייה. אך חשוב לעשות זאת תוך שמירה על בריאות הציבור”.

פנינה אורן, ראש שירות המזון הארצי במשרד הבריאות: “לראשונה, אימצנו רגולציה אירופאית, אנחנו באים ואומרים היום כי היבואן אחראי על המזון שהוא מייבא ואנחנו כמשרד הבריאות דואגים לפיקוח ולשמירה על בריאות הציבור”.

ההודעה באדיבות שירה סולומון, דוברת משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    בקרב חולים שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועד עיכוב מתון בלבד בהתרוקנות קיבה של מזון מוצק ולא תועד כל עיכוב משמעותי בהתרוקנות נוזלים, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, עדות לכך שייתכן ואין צורך בהפסקת הטיפול בתרופות אלו לפני התערבות ניתוחית, כך כותבים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE […]

  • חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה