שיווק ומנהל רפואי

שכיחות גבוהה של אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בחולים עם פרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כשליש מהחולים עם אבחנה של פרפור פרוזדורים צפויים לפתח אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה בינונית או חמורה יותר והיארעות מחלת מסתם משמעותית מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר באוכלוסייה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון לאי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בהעדר אטיולוגיות ידועות אחרות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לזהות את שיעורי היארעות אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי משמעותית קלינית ואת ההשפעה של מחלת המסתם על חולים עם פרפור פרוזדורים.

החוקרים זיהו מבוגרים עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים במערכת רשומות רפואיות אלקטרונית. הם הוציאו מהמחקר חולים עם עדות למחלת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר, חולים עם מחלת מסתם בלב שמאלי, יתר לחץ דם ריאתי, ניתוח בבי קודם, או הפרעה בתפקוד סיסטולי או דיאסטולי של חדר שמאל של הלב. בסופו של דבר, נותרו 691 חולים אשר היו במעקב במטרה לזהות את שיעור החולים שפיתח אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר ולהעריך את השפעת מחלת המסתם על הישרדות החולים.

מהנתונים עולה כי כשליש מהחולים (232 חולים, 33.6%) פיתחו לאורך המעקב אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר. מבין אלו, 73 חולים (10.6%) אובחנו עם אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי מבודדת, ללא מחלת לב מבנית משמעותית ברקע. שיעורי היארעות אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר עמדו על 3.9 מקרים ל-100 שנות-אדם ואלו של אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי מבודדת עמדו על 1.3 מקרים ל-100 שנות-אדם.

פרפור פרוזדורים קבוע/ממושך ומין נקבה זוהו כגורמי סיכון להתפתחות אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי, בעוד שטיפול לאיזון מקצב הלב לווה בסיכון נמוך יותר למחלת המסתם.

לאורך חציון מעקב של 13.3 שנים, התפתחות אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר (יחס סיכון של 2.92, p<0.001) ואי-ספיקת מסתם טריקוספידלי משמעותית מבודדת (יחס סיכון של 1.51, p=0.03) לוו בסיכון מוגבר לתמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במדגם מבוסס-אוכלוסייה זה של חולים עם פרפור פרוזדורים, קרוב לשליש מהחולים פיתחו לאורך הזמן אי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה מתונה או חמורה יותר. הופעת אי-ספיקה חמורה של המסתם ופגיעה משמעותית מבודדת במסתם זה לוו בשיעורי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם פרפור פרוזדורים.

 

J Am Coll Cardiol. 2022 Dec, 80 (24) 2289–2298

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה