שיווק ומנהל רפואי

כריתה מלאה של בלוטת התריס בטוחה במרבית הקשישים עם מחלת גרייבס (Thyroid)

אשפוז

חלק קטן מהקשישים שעברו כריתה מלאה של בלוטת התריס לטיפול במחלת גרייבס פיתחו היפופאראתירואידיזם שדרש טיפול בקלציטריול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Thyroid.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול ניתוחי הכולל כריתה מלאה של בלוטת התריס אינו מהווה את אפשרות הטיפול הטובה ביותר בכלל הקשישים עם מחלת גרייבס, שחלקם מצויים בסיכון ניתוחי גבוה בשל בעיות רפואיות אחרות. עם זאת, ניתוח עשוי להיות אפשרות טובה בחלק מהקשישים, כולל אלו עם זפק גדול או תסמיני, מחלת תריס עינית, היפרפאראתירואידיזם ראשוני נלווה, או אלו המעוניינים בטיפול מהיר ודפיניטיבי לפעילות-יתר של בלוטת התריס.

החוקרים ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסייה שכלל 4,650 מבוטחי מדיקייר עם אבחנה של מחלת גרייבס שעברו כריתה מלאה של בלוטת התריס בין השנים 2007 ו-2017 (גיל ממוצע של 72.8 שנים; 85.6% נשים). מדד שבריריות שימש לסיווג החולים כבריאים, במצב קדם-שברירי, שבריריות קלה או שבריריות בדרגה מתונה-עד-חמורה. היפופאראתירואידיזם קבועה הוגדרה בנוכחות מרשם לקלציטריול 6-12 חודשים לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס.

מהנתונים עלה כי 2.2% מהחולים שנכללו במחקר פיתחו היפופאראתירואידיזם קבוע וטופלו בקלציטריול לאחר הניתוח. מבין אלו שקיבלו מרשם לקלציטריול , ב-29.8% היה קוד אבחנה של היפופאראתירואידיזם.

מבוגרים עם היפופאראתירואידיזם קבוע היו מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו שלא פיתחו הפרעה זו (גיל ממוצע של 74.2 לעומת 72.8 שנים; p=0.04). בניתוח רב-משתני מצאו החוקרים כי מבוגרים בגילאי 76 שנים ומעלה היו בסיכון גבוה יותר להיפופאראתירואידיזם קבוע לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס בשל מחלת גרייבס, בהשוואה למבוגרים בגילאי 66-75 שנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.68, רווח בר-סמך 95% של 1.13-2.51). לא זוהו מאפייני חולים נוספים אשר נקשרו עם הסיכון להיפופאראתירואידיזם קבוע.

מעט מבוגרים פיתחו סיבוכים בתר-ניתוחיים אחרים לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס, כאשר 2.1% אובחנו עם המטומה צווארית ו-0.9% נדרשו לניקוז המטומה בתוך שבועיים מהניתוח. פגיעה זמנית או קבוע בעצב הלרינגאלי החוזר תועדה ב-3.9%, כאשר 1.6%פיתחו נזק עצבי 6-12 חודשים לאחר הניתוח.

החוקרים מציינים כי הם לא לקחו בחשבון את הניסיון של המנתח וממליצים כי חולים מבוגרים המעוניינים בניתוח למחלת גרייבס יפנו למנתח מנוסה להפחתת הסיכון לסיבוכים.

ממצאים אלו עשויים לסייע לחולים מבוגרים לקבל החלטה מושכלת יותר אודות אפשרויות הטיפול במחלת גרייבס.

 

Thyroid, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה