שיווק ומנהל רפואי

האם מחלת מעי דלקתית מעלה את הסיכון להדבקה בקורונה וסיבוכי הזיהום הנגיפי? (Sci Rep)

קורונה

מנתונים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports עולה כי קוליטיס כיבית מלווה בסיכון מוגבר ל-COVID-19, אשפוזים עקב הזיהום הנגיפי והתפתחות מחלה חמורה על-רקע הנגיף. קשר זה לא תועד בחולים עם מחלת קרוהן או בחולים עם אבחנה לא-ספציפית של מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות סותרות באשר להשפעה של מחלת מעי דלקתית על היארעות COVID-19 ותוצאות הזיהום הנגיפי. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את העדויות בספרות הרפואית במסגרת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הקשר בין מחלת מעי דלקתית ו-COVID-19.

לאחר חיפוש מקיף במאגרי PubMed/Medline, Scopus, Embase ו-Cochrane Library, עם חיפוש גם במאגרי Google, Google Scholar, Research Gate ו-MedRxiv לזיהוי מחקרי עוקבה, מחקרי חתך ומחקרי מקרה-ביקורת להערכת ההיארעות, הסיכון והתוצאות של COVID-19 במבוגרים עם מחלת מעי דלקתית, זוהו 86 מחקרים מתאימים.

מרבית המחקרים שנכללו בסקירה היו איכות טובה עם סיכון מתקבל על הדעה להטיות.

שיעורי ההימצאות של COVID-19 בחולים עם מחלת מעי דלקתית עמדו על 6.1%, כאשר שיעור האשפוזים עקב הזיהום הנגיפי עמד על 10.63%, עם שיעורי מחלה חמורה של 40.43% ושיעורי תמותה של 1.94%.

מניתוח הנתונים עלה כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין אבחנה של מחלת מעי דלקתית ובין הסיכון ל-COVID-19, אשפוז עקב הזיהום, התפתחות מחלה חמורה או תמותה. מנגד, אבחנה של קוליטיס כיבית לוותה בסיכון מוגבר משמעותית ל-COVID-19 (יחס סיכויים של 1.37, p=0.01), אשפוז עקב הזיהום (יחס סיכויים של 1.28, p<0.00001) והתפתחות מחלה חמורה עקב הנגיף (יחס סיכויים של 2.45, p<0.0007).

מחלת קרוהן לוותה בסיכון נמוך יותר להתפתחות מחלה חמורה משנית לקורונה (יחס סיכויים של 0.48, p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם קוליטיס כיבית סיכון מוגבר להדבקה, אשפוז והתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בקורונה. מנגד, בחולים עם קרוהן או אבחנה לא-ספציפית של מחלת מעי דלקתית לא תועד סיכון מוגבר למחלה הזיהומית או לסיבוכיה.

 

Sci Rep, Dec 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה