שיווק ומנהל רפואי

האם צריכת דגים עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם? (Eur J Clin Nutr)

מנתונים שפורסמו בכתב העת European Journal of Clinical Nutrition עולה כי צריכת דגים בהיקף של לפחות מנה וחצי בשבוע לא לוותה בתוצאות קרדיווסקולאריות טובות יותר, אם כי לא ניתן לשלול תועלת אפשרית של צריכת דגים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דפוסי תזונה הכוללים צריכת דגים נקשרו עם סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם, על-בסיס מחקרים תצפיתיים הטרוגניים. ההמלצות הנוכחיות מציעות הקפדה על 1-2 מנות דגים בשבוע למניעת מחלות לב וכלי דם.

החוקרים השלימו הערכה רטרוספקטיבית של מחקר עוקבה שכלל אוכלוסייה גדולה של משתתפים במטרה לקבוע את התועלת האפשרית של צריכת דגים בהיקף של לפחות 1.5 מנות בשבוע למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם. התוצאים העיקריים שנבחנו כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה, תמותה קרדיווסקולארית, סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (תוצא משולב של אוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, עם או ללא רה-וסקולריזציה כלילית), אוטם לבבי, מחלת לב כלילית ואירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל 25,435 חולים, מהם 11,921 משתתפים שצרכו לפחות מנה וחצי של דגים בשבוע; 13,1514 משתתפים שצרכו דגים בכמות קטנה יותר.

מניתוח הנתונים עולה כי אין עדות לקשר בלתי-תלוי בין צריכת דגים בהיקף של לפחות מנה וחצי בשבוע ובין הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, מחלת לב כלילית או אירוע מוחי (יחס סיכון של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.57-1.07).

ממצאי המחקר אינם תומכים בהשפעה מגנה של צריכת דגים בהיקף של לפחות מנה וחצי בשבוע מפני מחלות לב וכלי דם, אם כי החוקרים מציינים כי לא ניתן לשלול תועלת אפשרית.

 

Eur J Clin Nutr. 2022 Dec 8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה