שיווק ומנהל רפואי

צילום חזה יחיד עשוי לחזות סיכון לאירוע לבבי בעשור שלאחר מכן (כנס RSNA)

מחקר חדש מראה כי בעזרת טכנולוגיית בינה מלאכותית, צילום חזה עשוי לחזות סיכון למוות מאירוע לבבי בעשור שלאחר מכן

ההמלצות העדכניות של ה-American Heart Association (AHA) להערכת הצורך בטיפול בסטטינים כדי לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם טרשתיות, כוללות הערכת סיכון של מטופל לאירוע קרדיווסקולרי חמור ב-10 שנים הקרובות. כיום ההחלטה למתן טיפול בסטטינים כוללת את נתוני המטופל ומצבו הרפואי הנוכחי בהם גיל, מין, גזע, לחץ דם סיסטולי, טיפול ביתר לחץ דם, עישון, סוכרת מסוג 2 ופרופיל שומנים. אולם, נתונים אלה לא תמיד נגישים באופן מלא.

מחקר חדש זה שפורסם בכנס ה-RSNA ניסה להעמיד מודל חדש להערכת הסיכון לאירוע לבבי. המחקר כלל 147,497 צילומי חזה מ-40,643 מטופלים בניסוי הקרנת סרטן הערמונית, הריאות, המעי הגס והשחלות של המכון הלאומי לסרטן. המודל החדש הושווה למודל הישן אשר מתבסס על מאפייני המטופל ומצבו הרפואי הבסיסי.

החוקר הראשי, ד”ר יעקב וויס, רדיולוג המזוהה עם המרכז לחקר הדמיה קרדיווסקולרית בבית החולים הכללי במסצ’וסטס אמר כי “בהתבסס על תמונת רנטגן בודדת, ניתן לחזות את הסיכון לאירועים קרדיו-וסקולריים עתידיים ללא תלות בגורמי סיכון קרדיו-וסקולריים בדומה לסיכון המחושב כיום”.

החוקרים חישבו את הסיכון לאירוע קרדיווסקולרי באמצעות המודל הסטנדרטי ובאמצעות המודל החדש, ומצאו כי הביצועים דומים (P_value = 0.001).

פרופ’ Ritu R. Gill, רדיולוגית מבית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון, שלא השתתפה במחקר אמרה ל-medscape כי “האלגוריתם החדש יכול לשפר את איכות הבדיקה הרפואית השנתית של אוכלוסיות מסוימות. עם זאת, חשוב לציין כי הוא מבוסס על צילומי רנטגן של חולי סרטן ריאה, שבבסיסם הינם בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, שכן עישון, המהווה גורם סיכון לסרטן ריאה מהווה גם גורם סיכון ידוע למחלת טרשת עורקים ולאירוע קרדיווסקולרי. לכן, יש לאמת את המודל החדש עם נבדקים מקבוצות גיל צעירות יותר ולהתאים גם לגיוון מגדרי וגזע”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה