שיווק ומנהל רפואי

גורמי סיכון להתפתחות דיכאון לאחר אירוע מוחי (BMC Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של דיכאון והערכה חיובית לפי סולם Patient Health Questionnaire-9 (או PHQ-9) באשפוז מנבאים התפתחות דיכאון ארוך-טווח בחולים המאושפזים לאחר אירוע מוחי והתחלת טיפול תרופתי נוגד-דיכאון בחולים אלו עשוי להקל על ההתאוששות לאחר אירוע מוחי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שתרופות ממשפחת SSRI (או Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) אינן מצויות עוד בשימוש נרחב להתאוששות מוטורית לאחר אירוע מוחי, Fluoxetine הדגים השפעה חיובית על דיכאון לאחר אירוע מוחי. לאור תופעות הלוואי האפשריות של תרופות אלו, זיהוי החולים בסיכון הגבוה ביותר לדיכאון לאחר אירוע מוחי עשוי לסייע בבחירה נכונה של מטופלים בתרופות אלו.

בעוד שמחקרים קודמים זיהו קשר בין חומרת אירוע מוחי והיסטוריה פסיכיאטרית ובין דיכאון לאחר אירוע מוחי, אפשרות החיזוי של הפרעה זו אינה ידועה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון גורמים מנבאים באשפוז לזיהוי טוב יותר של חולים בהם תתכן התועלת הרבה ביותר להתחלת טיפול ב-SSRI.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל מבוגרים שאושפזו בשל אירוע מוחי איסכמי חד למרכז שלישוני בין 2016-2020. החולים נבדקו 4-6 שבועות לאחר השחרור והשלימו את שאלון PHQ-9 כבדיקת סקר לדיכאון, אשר הוגדר בנוכחות ציון של 5 נקודות ומעלה. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמי סיכון לדיכאון לאחר אירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל 307 חולים שהשלימו את שאלון PHQ-9 (גיל ממוצע של 65.5 שנים; 52% נשים). היסטוריה של דיכאון (יחס סיכויים של 4.11, רווח בר-סמך 95% של 1.65-10.26) ומדד PHQ-9 באשפוז (יחס סיכויים של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.30) נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם דיכאון לאחר אירוע מוחי.

חומרת אירוע מוחי, מצב משפחתי, מגורים לבד, תעסוקה וטיפול אמבולטורי לא נקשרו עם הסיכון לדיכאון לאחר אירוע מוחי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היסטוריה של דיכאון ועדות ל-PHQ-9 חיובי בזמן אשפוז לאחר אירוע מוחי מנבאים סיכון מוגבר לדיכאון ארוך טווח בחולים לאחר אירוע מוחי ועשויים לסייע בזיהוי חולים המתאימים לטיפול בנוגדי-דיכאון להקלה על ההתאוששות לאחר האירוע המוחי.

 

BMC Psychiatry. 2022 Nov 19

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה