שיווק ומנהל רפואי

לחץ דם גבוה מעלה את הסיכון למחלה חמורה משנית לזיהום בנגיף קורונה (PLoS One)

עדויות חדשות תומכות בממצאים קודמים שהראו כי לחץ דם גבוה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בקורונה, כאשר מהנתונים החדשים מבריטניה, אשר פורסמו בכתב העת PLoS One, עולה עוד כי הסיכון הגבוה ביותר תואר בחולים עם לחץ דם סיסטולי של מעל 150 מ”מ כספית.

מדגם המחקר כלל 16,134 חולים מבריטניה אשר נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. מבין אלו, ב-40% תועד לחץ דם גבוה ו-22% אובחנו עם מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם אבחנה של יתר לחץ דם, הסיכון לקורונה עלה משמעותית כאשר לחץ הדם הסיסטולי עלה מעל 150 מ”מ כספית או כאשר לחץ הדם הדיאסטולי עלה מעבר ל-90 מ”מ כספית, בהשוואה למדדי לחץ דם מאוזנים היטב בטווח 120-129/80-89 מ”מ כספית.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם לחץ דם גבוה ולא מאוזן תועד סיכון גבוה יותר לאשפוז בבית חולים ולתמותה עקב נגיף הקורונה, זאת ללא תלות בגורמי סיכון ידועים אחרים, דוגמת גיל, רקע אתני או השמנת-יתר.

ממצאי המחקר מרחיבים את תוצאות מחקר קודם מחודש יולי, בו מצאו חוקרים כי לחץ דם גבוה לווה בסיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום הנגיפי, גם בקרב חולים שקיבלו חיסון ומנת דחף.

מהנתונים עולה כי ישנם גורמים נוספים התורמים לחומרת COVID-19 מעבר לאבחנה דיכוטומית של יתר לחץ דם. אלו עם לחץ דם סיסטולי גבוה מהטווח האופטימאלי עשויים להיות פחות בריאים, פחות פעילים, עם יתר לחץ דם חמור יותר או התפתחות יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, כל אלו מעידים על כך שיתר לחץ הדם כבר גם לנזקים פיזיולוגיים למערכת הקרדיווסקולארית וייתכן וזהו ההסבר לסיכון המוגבר להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי בחולים עם לחץ דם סיסטולי שאינו מאוזן היטב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון להתפתחות מחלה חמורה משנית לנגיף הקורונה אינו תלוי רק באבחנה של יתר לחץ דם, אלא הסיכון עולה עם עליה בלחץ דם סיסטולי. מצד שני, איזון מוצלח של לחץ הדם באמצעות טיפול תרופתי לווה בירידה מקבילה בסיכון להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הנגיף, ממצאים התומכים בחשיבות איזון לחץ דם.

 

PLoS One, Nov 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה