שיווק ומנהל רפואי

הסיכון לדיכאון ואובדנות לאחר אבחנה של אי-ספיקת לב (JACC: Heart Failure)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של אי-ספיקת לב מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון ואובדנות בגברים ונשים, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תואר בתוך שלושה חודשים מהאבחנה של מחלת הלב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים זיהו קשר בין אי-ספיקת לב ובין מצוקה פסיכולוגית, אך אין נתונים אודות ההשלכות ארוכות הטווח של מחלת הלב על הבריאות הנפשית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את הסיכון לדיכאון מג’ורי ואובדנו, תקופות הזמן בהן הסיכון להפרעה פסיכיאטרית היה הגבוה ביותר והבדלים מגדריים בסיכון לאחר אבחנת אי-ספיקת לב.

מחקר העוקבה כלל את 154,572 החולים בגילאי 18-75 שנים עם אבחנה של אי-ספיקת לב בין 2002 עד 2017 בשבדיה וכן 1,545,720 ביקורות תואמות בגיל ומין אשר היו במעקב אחר התפתחות דיכאון מג’ורי ואובדנות עד שנת 2018. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס שיעורי היארעות תוך תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים ומחלות רקע.

מהנתונים עולה קשר בין אי-ספיקת לב ובין סיכון מוגבר לדיכאון מג’ורי ותמותה עקב מעשה אובדני בגברים ובנשים, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תואר במהלך שלושת החודשים הראשונים לאחר אבחנת אי-ספיקת לב, לאחר מכן חלה ירידה לסיכון בינוני לאחר 12 חודשים ומעלה מאבחנת אי-ספיקת לב.

בתוך שלושה חודשים מאבחנת אי-ספיקת לב, יחס שיעורי היארעות המתוקן להופעה חדשה של דיכאון מג’ורי עמד על 3.34 (רווח בר-סמך 95% של 3.04-3.68) בגברים ועל 2.78 (רווח בר-סמך 95% של 2.51-3.09) בנשים, כאשר יחס שיעורי היארעות לתמותה עקב מעשה אובדני עמד על 4.47 (רווח בר-סמך 95% של 2.62-7.62) בגברים ועל 2.82 (רווח בר-סמך 95% של 1.11-7.12) בנשים. הסיכון המוגבר תואר ללא תלות בגיל בעת אבחנת אי-ספיקת לב.

עוד עולה מהנתונים כי אבחנה של אי-ספיקת לב לוותה במספר גדול יותר משמעותית של מקרי דיכאון בנשים (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השכיחות הגבוהה של דיכאון ואובדנות בגברים ונשים עם אי-ספיקת לב ומדגישים את החשיבות של אבחנה מוקדמת וטיפול הולם כנגד דכאון ואובדנות.

 

JACC: Heart Failure, Nov 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה