שיווק ומנהל רפואי

האם מדד מסת גוף נמוך מעלה את הסיכון לסרטן ריאות? (מתוך כנס ה-World Cancer Congress)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-World Cancer Congress עולה כי מדד מסת גוף נמוך יותר עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר לסרטן ריאות. מהנתונים המבוססים על מדגם גדול של חולים מיפן עולה כי הפסקת עישון והקפדה על משקל גוף תקין הם גורמים חשובים במניעת סרטן ריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הפוך בין מדד מסת גוף ובין הסיכון לסרטן ריאות; עם זאת, עדיין קיימת מחלוקת באשר להשפעות אפשריות של עישון ושינוי במשקל הגוף ואין עדויות רבות באשר להשפעה של גובה על הסיכון לסרטן ריאות.

 במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין מדדים אנתרופומטריים – בפרט מדד מסת גוף, גובה ושינוי במשקל הגוף – ובין הסיכון לסרטן ריאות. הם גם בחנו את הקשר בין תת-סוג היסטולוגי של הממאירות הריאתית והיסטוריית עישון.

 החוקרים אספו נתונים בין השנים 1990-1993 אודות 92,098 מטופלים (52% נשים) מ-Japan Public Health Center-based Prospective Study. הם השלימו ניתוח סטטיסטי, שכלל תקנון לתתי-סוגים של ממאירות, הרגלי עישון וערפלנים אפשריים.

 לאורך מעקב ממוצע של 19.1 שנים זוהו 2,152 מקרים חדשים של סרטן ריאות והחוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, פעילות גופנית, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, צריכת פירות/ירקות וגורמים אחרים.

 מהנתונים עולה קשר חיובי בין מדד מסת גוף נמוך יותר ובין סיכון מוגבר לסרטן ריאות: בהשוואה למדד מסת גוף בטווח 23-24.9 ק”ג/מ2, מדד מסת גוף נמוך מ-19 ק”ג/מ2 לווה בעליה של 48% בסיכון לממאירות (יחס סיכון של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.85) ומדד מסת גוף בטווח 19-22.9 ק”ג/מ2 לווה בעליה של 19% בסיכון לממאירות (יחס סיכון של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.35).

 מהתוצאות עולה כי לא היה קשר מובהק סטטיסטית בקרב נשים בקטגוריות מדד מסת גוף אלו וכן לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בקרב גברים או נשים עם מדד מסת גוף של 25 ק”ג/מ2 ומעלה.

 התוצאות מצביעות על סיכון מוגבר לאדנוקרצינומה בקרב אלו עם מדד מסת גוף נמוך מ-19 ק”ג/מ2, כמו גם סיכון מוגבר לקרצינומה של תאי קשקש בגברים עם מדד מסת גוף בטווח 19-22.9 ק”ג/מ2. עוד זוהה קשר בין מדד מסת גוף נמוך, ירידה במשקל ובין סיכון לקרצינומה של תאי קשקש בנשים.

 באשר להשפעה של גובה, החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית, אך החוקרים מצאו כי בגברים נמוכים יותר תועד סיכון גבוה יותר לממאירות הריאתית.

 עוד עולה מהנתונים כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין ירידה במשקל ובין הסיכון לסרטן ריאות; עם זאת, בקרב אלו שירדו 5 ק”ג תועד סיכון מוגבר לסרטן ריאות.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד מסת גוף נמוך יותר עשוי להביא לעליה בסיכון לסרטן ריאות, אם כי כידוע, סרטן ריאות נובע בעיקר מעישון. מטה-אנליזה שפורסמה בשנת 2015 הדגימה תוצאות דומות למחקר הנוכחי, כאשר מדד מסת גוף נמוך יותר לווה בסיכון מוגבר לממאירות הריאתית.

 

מתוך כנס ה-World Cancer Congress

 

לידיעה ב-Healio

 

1 תגובה
  1. דר מרים אופנהיימר דוקטור
    דר מרים אופנהיימר דוקטור אומר:

    מעניין אם בוצעה השוואה בין מדד מסת גוף לרמת העישון של הנבדקים- קלה בינונית או כבדה.כלומר יתכן שלמעשנים הכבדים יש ירידה בתיאבון וירידה במשקל יותר ממעשנים קלים יותר או מלא מעשנים.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה