שיווק ומנהל רפואי

עדויות חדשות תומכות בהשפעה השלילית של דחק על ניסיונות להרות (Acta Obstet Gynecol Scand)

בנשים החשופות לדחק כרוני סיכויים נמוכים יותר להרות, כך עולה מהמחקר הראשון מסוגו להערכת הקשר בנשים המנסות להרות שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Acta Obstetrica et Gynecologica Scandinavica.

החוקרים כללו זוגות נשואים שניסו להרות ולקחו חלק בפרויקט National Pre-conception Check-up Project בסין בין 13 ביוני בשנת 2018 ועד 30 במאי בשנת 2020. הם זיהו 444 נשים מתאימות, אשר השלימו שאלונים להערכת מאפיינים סוציו-דמוגרפיים והיסטוריית הריונות וסיפקו דגימות דם בצום.

דגימות הדם ומדדי בריאות אחרים, כולל לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי, רמות סוכר בצום, רמות בדם של קורטיזול, נוראדרנלין, IL-6, hs-CRP, HDL ומדד מסת גוף שימשו לקביעת העומס האלוסטטי, סמן לדחק כרוני, בתחילת המחקר. באמצעות ראיונות טלפוניים, החוקרים עקבו אחר המשתתפים כל שלושה חודשים לאורך שנה אחת במטרה לקבוע אם הרו או את מועד המחזור האחרון.

חציון המדד האלוסטטי עמד על 1 בסולם של 0 עד 6, כאשר ב-33.8% מהנשים תועד מדד אפסי (קבוצה א’), ב-35.1% המדד עמד על 1 או 2 (קבוצה ב’), ב-22.5% תועד מדד של 3 או 4 נקודות (קבוצה ג’) וב-8.6% המדד עמד על 5 או 6 נקודות (קבוצה ד’).

לאורך 12 חודשי מעקב, שיעור ההריונות עמד על 55.4% בקבוצה א’, 44.5% בקבוצה ב’, 50.9% בקבוצה ג’ ו-26.9% בקבוצה ד’. לאחר תקנון לערפלנים שונים, רק בקרב אלו בקבוצה ד’ עם מדד אלוסטטי גבוה תועדה ירידה בכושר הפוריות, בהשוואה לנשים עם מדד אלוסטטי אפסי (יחס סיכויים מתוקן של 0.41, רווח בר-סמך 95% של 0.21-0.83).

החוקרים הציעו כי הקשר בין עומס אלוסטטי מרווח זמן עד הריון עשוי להיות קשור לתפקוד ציר היפותלמוס-היפופיזה-אדרנל, דיכוי ציר היפותלמוס-היפופיזה-גונאדות או חשק מיני ירוד בזמן דחק.

ממצאי המחקר עשויים לספק בסיס מדעי למאמצים לשיפור המצב הבריאותי בקרב נשים המבקשות להרות באמצעות פיתוח גישות ממוקדות להפחתת דחק.

 

Acta Obstet Gynecol Scand, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה