שיווק ומנהל רפואי

מבוגרים עם דמנציה בסיכון מוגבר להדבקה בנגיף הקורונה ותמותה עקב COVID-19 (מתוך Journal of Alzheimer’s Disease)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים עם דמנציה סיכון מוגבר לזיהום בנגיף קורונה ותמותה עקב הזיהום הנגיפי, ממצאים המדגישים את החשיבות של מעקב הדוק אחר חולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו כי בחולי דמנציה סיכון מוגבר להדבקה בנגיף קורונה וכי דמנציה הינה גורם סיכון לתמותה על-רקע הזיהום הנגיפי. עם זאת, אין מידע רב אודות גורמי סיכון ספציפיים המעלים את הסיכון לזיהום ותמותה באוכלוסייה פגיעה זו.

החוקרים ביקשו לבחון את היארעות זיהום בנגיף קורונה ותמותה על-רקע COVID-19 במדגם חולים עם דמנציה מאזור לאציו באיטליה. הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסייה במהלך מגפת הקורונה, אשר כלל חולים עם דמנציה בגילאי 65 שנים ומעלה וקבעו את הסיכון המצטבר לזיהום ותמותה בתוך 60 ימים מהזיהום, כמו גם את שיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל ואת שיעורי התמותה המתוקנים לאוכלוסייה.

מדגם המחקר כלל 37,729 חולים עם דמנציה, מהם 2,548 עם אבחנה של זיהום בנגיף קורונה. החוקרים מדווחים כי הסיכון לזיהום עמד על 6.7%, עם סיכון מוגבר לזיהום בקרב נשים (שיעורי היארעות מתוקנים של 1.72, רווח בר-סמך 95% של 1.64-1.80) ובגברים (שיעורי היארעות מתוקנים של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.33-1.54). גורמים שנקשרו עם סיכון מוגבר לזיהום כללו דלקת ריאות, מחלה צרברווסקולארית ומחלות המטולוגיות, שברי ירך, חרדה ותרופות אנטי-פסיכוטיות ואנטי-תרומבוטיות.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתמותה עמד על 31%, עם יחס תמותה מתוקן של 2.32 בגברים (רווח בר-סמך 95% של 2.05-2.65) ושל 2.82 בנשים (רווח בר-סמך 95% של 2.55-3.11). גורמים שלוו בסיכון מוגבר לתמותה כללו מין זכר, גיל 85 שנים ומעלה, תסמינים בעת אבחנה וטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות וטיפול אנטיביוטי סיסטמי.

החוקרים כותבים כי בקשישים עם דמנציה נדרש מעקב הולם מצד הרופאים והמטפלים על-מנת לצמצם את החשיפה לנגיף, לזהות תסמינים וסימנים של COVID-19 והבטחת טיפול הולם במחלה.

 

Journal of Alzheimer’s Disease, Sep 7, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה