שיווק ומנהל רפואי

האם ניתן לקצר בבטחה את משך הטיפול הקרינתי כנגד סרטן רירית רחם? (JAMA Oncology)

טיפול קרינתי לאחר-ניתוח מהווה מרכיב מרכזי בטיפול בסרטן רירית הרחם, אך משטר טיפול בן חמישה שבועות עשוי להיות יקר וארוך. מחקר פיילוט חדש מצא כי מתן אותה מנת קרינה בתוך שבועיים וחצי הדגימה רעילות טובה בטווח הקצר, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology.

יתרונות טיפול הניתן בתוך מספר פרקציות קטן יותר (Hypofractionated) כוללים חסכון בזמני הגעה ושהות בבית החולים, כמו גם הפחתת הנטל הכלכלי ושיפור איכות החיים של המטופלים. יתרונות אלו זכו לתשומת לב גדולה יותר במהלך מגפת הקורונה.

מדגם המחקר כלל 61 נשים בגיל חציוני של 66 שנים. 39 נשים אובחנו עם אדנוקרצינומה של רירית הרחם, 15 אובחנו עם ממאירות סרוזית או תאים צלולים ו-3 אובחנו עם קרצינו-סרקומה, כאשר בארבע נשים המחלה הייתה לא-ממוינת. מבין אלו, 16 נשים קיבלו טיפול כימותרפי עוקב, 9 השלימו גם ברכיתרפיה.

לאורך חציון מעקב של 9 חודשים, ב-54% נשים תועדו תופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות בדרגה 1 לכל היותר, בעוד שב-13% תועדו תופעות לוואי בדרגה 2, לכל היותר. בקרב נשים עם תופעות הלוואי החמורות ביותר בדרכי המין והשתן, 41% סבלו מתופעות בדרגה 1 ו-3% סבלו מתופעות בדרגה 2. חולה אחת פיתחה שלשול בדרגה 3 לאחר מחזור הטיפול החמישי, אך תופעות אלו חלפו בהמשך. חולה אחת פיתחה שלשול שהיה גרוע יותר באופן קליני ומובהק סטטיסטית לאחר הפרקציה החמישית בהשוואה לתחילת הטיפול, עם שיפור בהמשך המעקב.

תוצאי איכות החיים המדווחים על-ידי הנשים היו לרוב טובות. מבין כלל המדדים, רק שלשול היה גרוע יותר באופן קליני ומובהק סטטיסטית לאחר חמש פרקציות, כאשר תועד שיפור לאחר שישה שבועות ושלושה חודשים. המצב הבריאותי הכללי היה עקבי לאורך הטיפול ותקופת המעקב. לא תועדו שינויים בתסמיני תפקוד מיני או בנרתיק.

מומחים בתחום מדגישים כי למרות התוצאות המבטיחות, יש לקחת בחשבון כי מדובר בנתונים מוקדמים ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

 

JAMA Oncology, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה