שיווק ומנהל רפואי

מטפורמין וטסטוסטרון עשויים להפחית את הסיכון לממאירויות בגברים (Clin Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב גברים טיפול במטפורמין וטיפול חליפי בטסטוסטרון לוו בשיעורי היארעות נמוכים יותר של ממאירות ערמונית וממאירות מעי גס ורקטום, אך ללא הפחתת הסיכון לסרטן שד בגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הקשר בין מטפורמין ו/או טיפול חליפי בטסטוסטרון ובין היארעות סרטן ערמונית, מעי גס ורקטום וסרטן שד בגברים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 143,035 גברים בגילאי 65 שנים ומעלה עם ממאירויות על-רקע הורמונלי. הם אספו את הנתונים במהלך השנים 2007-2015 ממאגר SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results). הגיל הממוצע של הגברים עמד על 75 שנים, חציון משך המעקב מהאבחנה עד לתמותה או תום המחקר עמד על 5.5 שנים.

מהנתונים עולה כי הטיפול במטפורמין עם טסטוסטרון לווה בירידה של 56% בסיכון להתפתחות סרטן ערמונית (יחס סיכויים של 0.44, רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.54) ובירידה של 53% בסיכון להיארעות סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.34-0.64), אך לא תועדה השפעה על הסיכון לסרטן שד בגברים. החוקרים מצאו עוד כי הטיפול המשולב לווה בירידה משמעותית בסיכון לממאירויות על-רקע הורמונאלי (יחס סיכויים של 0.45, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.54).

ההיארעות המופחתת של ממאירויות על-רקע הורמונאלי תועדה בקרב גברים לבנים, שחורים וגברים ממוצא אתני אחר.

הירידה הגדולה ביותר בסיכון לממאירויות ערמונית, מעי גס ורקטום וממאירויות על-רקע הורמונאלי תוארה עם משלב מטפורמין וטיפול חליפי בטסטוסטרון.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה לאשר את הקשר בין מטפורמין וטסטוסטרון, ביחד ולחוד, ובין היארעות ממאירויות אלו.

Clin Endocrinol, July 28, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה