שיווק ומנהל רפואי

התועלת של תרומבקטומי בחולים עם מוגבלות עוד טרם אירוע מוחי (JAMA Netw Open)

שבץ

למרות שתרומבקטומי מלווה בשיפור סיכויי החלמה תפקודית בחולים עם מוגבלות עוד טרם אבחנה של אירוע מוחי, פרוצדורה זו עלולה להביא לעליה בסיכון להישרדות עם מוגבלות משמעותית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

לאור אי-ודאות סביב התועלת של תרומבקטומי בחולים עם מוגבלות טרם אירוע-מוחי, החוקרים ביקשו לבחון את התועלת של הפרוצדורה בחולים עם חסימת כלי דם גדול ומוגבלות עוד טרם האירוע המוחי.

מדגם המחקר כלל 205 חולים (72.7% נשים; גיל חציוני של 82 שנים) אשר אושפזו למרכז שלישוני יחיד בין ינואר 2006 ועד יוני 2019, מהם 102 עברו תרומבקטומי ו-103 שימשו כביקורות. התוצאים שנבחנו כללו את ההחלמה התפקודית לאחר 90 ימים, אשר הוגדרה כהחלמה קלינית למצב התפקודי שקדם להופעת האירוע המוחי, ותלות תפקודית, תמותה, שיפור נוירולוגי מוקדם ורה-קנליזציה.

מהתוצאות לאחר 90 ימים עולה כי שיעורי החלמה תפקודית עמדו על 19.6% מהחולים לאחר תרומבקטומי, בהשוואה ל-7.8% מהביקורות (הבדל מתוקן של 9.4%, רווח בר-סמך 95% של 2.2-16.7). שיעורי תלות תפקודית לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

מהנתונים עולה עוד כי שיעורי החלמה תפקודית לאחר תרומבקטומי עמדו על 44% בחולים עם שיפור נוירולוגי מוקדם בתוך שבוע, 29.4% מאלו עם אוטם בנפח קטן (פחות מ-50 מ”ל) ועל 7% בחולים עם אוטם בנפח גדול וללא שיפור נוירולוגי מוקדם.

החוקרים כותבים כי תרומבקטומי לוו בשיפור החלמה תפקודית בחולים עם מוגבלות לפני אירוע מוחי. עם זאת, התועלת בעקבות ההתערבות הייתה קטנה והפרוצדורה עצמה עלולה להביא לעליה בסיכון להישרדות עם מוגבלות משמעותית. לאור זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להבנה טובה יותר של התועלת ושל הנזקים של התערבות זו.

JAMA Netw Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה