שיווק ומנהל רפואי

גורמים סוציו-אקונומיים עשויים להשפיע על הפרוגנוזה של מבוגרים עם דיכאון (JAMA Psychiatry)

ללא תלות בטיפול, גורמים סוציו-אקונומיים דוגמת תעסוקה, עשויים להשפיע משמעותית על הפרוגנוזה של מבוגרים עם דיכאון, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו קשר בין גורמים סוציו-אקונומיים ובין שכיחות מוגברת של דיכאון אך אין מחקרים להערכת הקשר בין גורמים אלו ובין הפרוגנוזה של החולים. כעת הם ביקשו לבחון אם גורמים סוציו-אקונומיים, דוגמת מצב תעסוקתי, מצוקה כלכלית, מצב מגורים ורמת השכלה, משפיעים על הפרוגנוזה של מבוגרים עם דיכאון, ללא תלות בטיפול ולאחר תקנון למשתנים קליניים.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגרי Embase, International Pharmaceutical Abstracts, MEDLINE, PsycINFO ו-CENTRAL לזיהוי מחקרים אשר פורסמו עד 8 באוקטובר, 2021 . החיפוש הוביל לזיהוי 9 מחקרים קליניים, אקראיים, אשר כללו 4,864 חולים (גיל ממוצע של 42.5 שנים; 67.4% נשים).

כל מחקר בחן גורמים סוציו-אקונומיים בתחילת המחקר וכלל חולים עם דיכאון חד-קוטבי אשר פנו לטיפול לדיכאון או זכו לניקוד של 12 נקודות ומעלה בסולם CIS-R (Clinical Interview Schedule-Revised).

מהנתונים עולה כי מדדי תסמיני דיכאון היו גבוהים ב-28% בחולים מובטלים, בהשוואה לאלו שלא היו מובטלים. בדומה, המדדים היו נמוכים ב-18% באלו שהיו בעלי נכס, בהשוואה לחולים שהתגוררו בבתים שאינם שייכים להם או אלו שהיו חסרי בית. מצוקה כלכלית והשכלה נקשרו גם כן עם הפרוגנוזה של החולים, באופן בלתי-תלוי בטיפול, אך בניגוד למצב התעסוקה ואחזקת נכס, עדויות מעטות תמכו בקשר לאחר תקנון לגורמים קליניים.

החוקרים כותבים כי סיוע בפתרון בעיות סוציו-אקונומיות עשוי להיות יעיל כמו טיפולים קונבנציונאליים לדיכאון ותשומת לב לצרכים אלו עשוי להקל על החולים לקחת חלק וליהנות מהתועלת של טיפול פסיכותרפי או טיפול תרופתי לדיכאון.

JAMA Psychiatry 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה