שיווק ומנהל רפואי

משרד הבריאות בהודעה דרמטית: הסוף לאשפוז במסדרון ! יוקצו 30-35 מיליון ש”ח למחלקות הפנימיות ויתווספו 700 מיטות תוך 3 שנים

הודעת משרד הבריאות

אמש (יום ב’) התקיים פורום מדיניות של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות במרכז הכנסים “ישראל היפה” בתל אביב. בכנס השתתפו בכירים במערכת הבריאות בישראל ובכללם יו”ר המדעי של המכון פרופ’ חיים ביטרמן, מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, פרופ’ רן טור-כספא יו”ר הועדה לשיפור האשפוז במחלקות הפנימיות ופרופ’ אבישי אליס יו”ר איגוד הפנימאים.

מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: “הבנו שאי אפשר להשלים עם המצב כמו שהוא במחלקות הפנימיות ולמרות הסיטואציה המורכבת מבחינה פוליטית, אנחנו מתחילים ליישם את המלצות ועדת טור כספא. הדבר הראשון שקרה מאז הגשת הדו”ח הוא קביעת מבחן תמיכה של 210 מיליון שקלים. על פי הערכות יש בין 20-30 אחוז של חולים שלא צריכים מאושפזים במחלקה הפנימית ולכן צריך לדאוג למסגרות המשך. לאחר הרבה עבודה של חטיבת הרפואה ואגף התקציבים, מבחן התמיכה יצא לדרך ואנחנו מכוונים להוסיף למעלה מ-700 מיטות אשפוז חדשות שמהווים כ- 20% מכלל המיטות הפנימיות במשך תקופה של שלוש שנים”

עוד הוסיף בר סימן-טוב “נרחיב את מבחני התמיכה לטיפולי בית. אם ב-2019 הקדשנו 70 מיליון שקלים לנושא, בשנה הנוכחית יוקצו 200 מיליון שקלים ואנחנו מצפים מקופות החולים לעשות את זה. עשינו 8 מבחני תמיכה וכל קופה תעשה את התוכנית שלה על פי המאפיינים והעדפות שלה. בנוסף לזה, אנחנו עובדים על מודל תמרוץ בדומה לתמרוץ של הפגיות. בשלב הראשון יהיו בין 30-35 מיליון שקלים עבור המחלקות הפנימיות”.

מנכ”ל משרד הבריאות הוסיף: “בראיה שלי, קיבלנו החלטה אסטרטגית לטפך בפנימיות. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. צריך לשנות את התפיסה. אי אפשר יותר לאשפז במסדרונות וצריך לקבוע את זה כיעד של עד חמש שנים. בקרוב נפרסם חוזר שאומר שאין אשפוז במסדרונות ונקבע אבני דרך בדרך לשם. אנחנו במו”מ עם הסתדרות האחיות לגבי התקינה. תוספת של הרופאים תהיה במסגרת הסכם הרופאים. אין מחלקות על זה שצריך להוסיף כוח אדם ותקציבים ויש הסכמה שהמערכת בכלל והמחלקות הפנימיות בפרט לא יכולות להיות במצב סטטי”.

פרופ’ רן טור-כספא שעמד בראש הועדה לשיפור המחלקות הפנימיות: “המסקנות של הועדה היו בקונצנזוס. בין המסקנות שלנו היה שיש צורך לשים סוף לאשפוז שלא בחדרי אשפוז, להוסיף תקנים, לחזק את הרפואה בקהילה ושיפור הציוד במרפאות הפנימיות. ברור לכל שלמחלקות הפנימיות אי תחליף אומנם יש מקרים שבהם צריך לאשפז אשפוז בית או מקרים שניתן לשחרר את החולה מוקדם יותר הביתה, אבל אין חולק שבאופן עקרוני לרפואה פנימית אין תחליף. בנוסף, המחלקות הפנימיות הבסיס החשוב להוות שדות קליניים למתמחים ולסטז’רים”.

עוד הוסיף פרופ’ טור-כספא: “משרד הבריאות צריך להסכים שאסור לקבל יותר את המצב של זקנה במסדרון. אנחנו מודעים לכך שזה לא יקרה ביום אחד וצריך לבנות את המחלקות באופן מודולארי ולכן אנחנו סבורים שצריכים להיות חדרים במחלקות הפנימיות שיהיה ניתן להכניס אליהם חולים נוספים וככה אפשר להגיע עד 140 אחוז תפוסה ולמעשה אף אחד מהמאושפזים לא יהיה במסדרון. בנוסף במחלקה הפנימית יש חדר טיפול מוגבר ולמרות שיש בו 5-6 מונשמים הוא לא מתוקנן מבחינת כוח אדם ולכן צריך להוסיף תקינה בהתאם. בנוסף כל האחיות שעובדות ב’טיפול מוגבר’ צריכות להיות עם הכשרה של טיפול נמרץ.

פרופ’ טור כספא מציג את מבנה המחלקה הפנימית: “התקינה צריכה להיות כוללת 16 רופאים; לפחות 4 רופאים מומחים מנהל, סגן, 2 מומחים ו-12 מתמחים. הועדה חשבה שצריך להוסיף משמרות נוספות בתחומים של פיזיותרפיה, שירות סוציאלי, מזכירת מחלקה, מתאם מחלה, וכדומה”

פרופ’ אבישי אליס יו”ר איגוד הפנימאים: “האשפוז במחלקה הפנימית הוא צומת חשוב, כי לא מטפלים רק בבעיה אלא מעריכים את החולה על שלל בעיותיו ולכן היא ייחודית ומהווה את הבסיס המוצק של מערכת האשפוז. אין למחלקות אלו תחליף. במחלקות הפנימיות מטפלים בחולים, בבני אדם ולא באיברים חולים בניגוד למחלקות שונות. החולים בפנימיות מבוגרים יותר, יש להם הרבה יותר מחלות והם מורכבים יותר. אחוז החולים שהמחלות קשורות אחת לשנייה הולך וגודל. אנו ערים לעובדה שיש משבר פוליטי ושקשה לקבל החלטות אבל ישנם בהחלט דברים שניתן לעשות בזמן יחסית קצר. אם לא ניישם את הדברים ב2035 תקום ועדה אחרת כדי לפתור את המשבר שלא נפתר עד עכשיו. המנהיגות הרפואית העתידית צריכה וחייבת לבוא מתוך רופאי המחלקות הפנימיות שלהם יש את הבסיס והיכולת לראות את הדברים בכללותם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה