שיווק ומנהל רפואי

המחלוקת סביב ממצאי מחקר EXCEL מחריפה (מתוך הצהרות ה-EACTS ו-AATS)

האיגודים לכירורגיה לב חזה משני צידי האוקיינוס האטלנטי פרסמו הצהרות חדשות בנוגע להמשך המחלוקת סביב מחקר EXCEL, אשר עורר מאבק מילולי ציבורי בכל הנוגע לאופן ביצוע המחקר, פענוח הממצאים והצגת הדברים על-ידי החוקרים.

בהצהרה מטעם ה-EACTS (European Association for Cardiothoracic Surgery) מספקים המומחים פרטים חדשים אודות הסיבות בגינן הסירו את תמיכתם מהחלק הנוגע למחלת עורק כלילי שמאלי ראשי בהנחיות העדכניות מטעם ה-EACTS-ESC לשנת 2018.

חלק זה של ההנחיות התבסס על התוצאות לאחר שלוש שנים ממחקר EXCEL, אשר פורסמו בשנת 2016 ומהווים מרכיב מרכזי במחלוקת הנוכחית. המחקר במהותו כלל השוואה בין התערבות כלילית מילעורית ובין ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לטיפול במחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי. בהצהרה החדשה קוראים המומחים גם לסקירת עדכניות עדכנית ופיתוח המלצות עדכניות למחלה של העורק השמאלי הראשי.

מצד שני, איגוד ה-ESC מצידו הצהיר מוקדם יותר על המשך תמיכתו בכלל ההנחיות, אך המומחים רמזו כי הם עשויים לשנות את גישתם בהתאם לפרטים נוספים ממחקר EXCEL אשר עדיין לא פורסמו לציבור.

הצהרת EACTS פורסמה לאחר הצהרה מוקדם יותר מטעם האיגוד, לפיה האיגוד יסיר את תמיכתו מחלק זה בהנחיות בתגובה לדיווח חדשותי ב-BBC Newsnight. בכתבה העיתונאית הועלו מספר טענות בנוגע לפירוש והדיווח על ממצאי מחקר EXCEL, אשר התבססו ברובם על נתונים שלא פורסמו והושגו בערוצים לא-רשמיים. אחת הטענות המרכזיות, עליה דווח בעבר, נגעה לניתוח החוזר של תוצאות אוטם לבבי על-פי הגדרות Third Universal Definition of MI, במקום הגדרה אנזימטית בעיקרה, דבר אשר צפוי להוביל לעליה משמעותית במקרי אוטם לבבי בקבוצת ההתערבות המילעורית, בהשוואה לניתוח מעקפים.

עוד נטען בחדשות כי החוקרים הבטיחו לפרסם לציבור את הנתונים על-בסיס הגדרת ה-Third Universal Definition of MI, אך לא עשו כן עד כה ולא התייחסו באופן הולם לחששות שהועלו מצד ועדת המעקב של המחקר אודות סימנים שרמזו לסיכון מוגבר לתמותה עקב התערבות כלילית מילעורית.

הנתונים שלא פורסמו וסוגיות אחרות הובילו את ה-American Association for Thoracic Surgery לפרסם הצהרה המכירה באפשרות כי ייתכן ומדובר בהמלצות מוטעות לטיפול עקב דיווח לא-מלא של תוצאות מחקר EXCEL.

עד לפתרון סוגיות אלו, הן ה-EACTS והן ב-AATS הביעו חשש בנוגע לצפוי בעתיד וחשוב מכך, ציינו את ההשלכות האפשריות על בטיחות הטיפול בחולים.

מתוך הצהרות ה-EACTS ו-AATS

לידיעה במדסקייפ

הערת המערכת: באתר האיגוד לכירורגיה לב בישראל מוצגים העדכונים הנוגעים לפרשת ה-EXCEL לרבות שידור התחקיר ב-BBC .

עושה רושם שמעבר לדיון החשוב מאוד לכשעצמו לגבי מהו הטיפול המתאים יותר במחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי, עולה כאן גם סוגיה קריטית של אמינות הפרסום המדעי של תוצאות מחקר קליני והנחיות קליניות המבוססות על התוצאות,  עם החשש להטיה ואינטרסים זרים. יש לקוות שהאיגודים המקצועיים הרלוונטיים, בעולם ובארץ, יגיעו במהרה לקונצנזוס.   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה