שיווק ומנהל רפואי

שתי גירסאות ביוסמיליאריות ליומירה אושרו השבוע לשיווק באירופה (מדסקייפ)

גרסאות ביוסמיליאריות של התרופה הנמכרת ביותר בעולם, Humira של חברת אבוי (adalimumab), אושרו לשיווק באירופה השבוע, וזאת מספר שנים לפני שאישורים דומים יהיו זמינים גם בארצות הברית.

חברת אמגן השיקה את הגירסה הביוסימילרית של יומירה, הממותגת בשם אמגביטה, ברחבי אירופה החל מה -16 באוקטובר, בעוד נוברטיס דיווחה כי חטיבת סנדוז שלה משיקה את הגירסה הביוסימילארית שלה, Hyrimoz בבריטניה, ובמספר שווקים אחרים.

מדובר על פוטנציאל שוק גדול ביותר, שכן יומירה נחשבת לתרופה עם היקף המכירות העולמיות הגדול בעולם, היקף של כ -18 מיליארד דולר בשנה שעברה, מתוכם כ -4 מיליארד דולר במכירות באירופה. ע”פ הדיווח, ומנהלי שירותי הבריאות באירופה מצפים לנצל את התחרות כדי לקצץ בתקציבי הטיפולים התרופתיים.

במערכת הבריאות בארה”ב, לעומת זאת, הגירסאות הביוסמיליאריות של יומירה לא צפויות להיות זמינות עד שנת 2023, וזאת בשל שורה של פטנטים המגנים על יומירה.

אנליסטים צופים לכן, שבשל כך, היקף המכירות הגלובליות של Humira ימשיך לצמוח במשך ארבע השנים הקרובות, למרות הירידה הצפויה כעת באירופה.

כידוע, Humira, משמשת לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ופסוריאזיס, ועל כן היא מהווה גם פוטנציאל גדול לחיסכון בעלויות שירותי בריאות, וגם את היעד מספר אחד של חברות הביוסמיליאר.

ע”פ הדיווח במדסקייפ, שתי גירסאות ביומסימילריות נוספות של התרופה צפויות להיכנס לשוק בקרוב על ידי Mylan ו- Samsung Biopis של סאות ‘קוריאה. גירסה ביוסמיליארית חמישית מתוצרת בורינגר אינגלהיים הגרמנית שתוכננה להיות משווקת באירופה, מוקפאת עדיין בשל התדיינות משפטית בנושא פטנטים.

כידוע, Biosimilars הם עותקים כמעט מושלמים של תרופות ביולוגיות מקוריות, אך אינם זהים לחלוטין בשל המרכיב הביולוגי בתרופת המקור. כתוצאה מכך, נדרשת על ידי הרשויות בדיקה מקיפה יותר בהשוואה לבדיקות הנעשות בתרופות גנרית כימיות, מה שגורם לכך שעלויות הפיתוח של הביוסמיליאר גבוהות יותר בהשוואה לפיתוח תרופה גנרית.

נכון להיום, אמגן ונוברטיס אינן חושפות עדיין את המחיר שהן יציעו את תכשיריהן , אך נציג של אמגן אמר ששיווק התכשיר צפוי להשיג חיסכון בעלויות עבור החולים, בתי חולים ומערכות הבריאות.

בכתבה במדסקייפ מצוייו כי הקצב של שימוש בתרופות ביוסימילריות עשוי להשתנות ממדינה למדינה בכל רחבי אירופה, כפי שקרה עם תרופות ביוסמיליאריות ל- Remicade (infliximab) ו- Enbrel (etanercept) שתי מתחרות של Humira ולתרופה לסרטן הדם Rituxan / MabThera.

המדינות המובילות באימוץ מוקדם של שימוש בביוסימילאר הן המדינות הסקנדיביות ואנגליה. באנגליה אף נקבע יעד של השגת שיעור שימוש של 90% מהחולים החדשים בתרופות ביוסימילאריות בתוך שלושה חודשים  מהכנסת ביוסמיליאר לשוק ושל 80% שימוש בקרב ההחולים הקיימים בתוך 12 חודשים.

ע”פ הדיווח, במקרה של Humira, רשויות הבריאות בבריטניה הנחו את מנהלי הרכש במוסדות הבריאות שלא לחתום על הסכמי רכש חדשים של הומירה, מעבר ל -16 באוקטובר – תאריך התפוגה של הפטנט האירופי העיקרי של יומירה.

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: מתוך שיחות שקיימנו עם מס’ גורמים בתחום נראה שלמרות מבנה השוק הריכוזי של קופות החולים, העשוי לאפשר בקלות רבה יותר מדיניות אימוץ מוקדם ומהיר של שימוש בביוסימילאר, השימוש בתרופות הביוסמילאריות הרשומות בארץ הוא עדיין מוגבל יחסית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם מחלת קרוהן מילדות (J Formos Med Assoc)

    גורמי סיכון לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם מחלת קרוהן מילדות (J Formos Med Assoc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Formosan Medical Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד ECCO-ESPGHAN (או European Crohn’s and Colitis Organization and European Society for Pediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) עשוי לסייע בחיזוי מוקדם של הסיכון ארוך הטווח לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם אבחנה של למחלת קרוהן מילדות. מטרת […]

  • טיפול ב- Tildrakizumab משפר תחושה כללית בחולים עם פסוריאזיס (מתוך הודעת חברת Almirall)

    טיפול ב- Tildrakizumab משפר תחושה כללית בחולים עם פסוריאזיס (מתוך הודעת חברת Almirall)

    מתוצאות ביניים שפורסמו ע”י חברת Almirall עולה כי טיפול ב-Tildrakizumab משפר את התחושה הכללית של חולים עם פסוריאזיס רובדית בדרגה בינונית-עד-חמורה לרמה הדומה לזו של האוכלוסייה הכללית. המומחים מסבירים כי Tildrakizumab הינו נוגדן המכוון כנגד IL-23 המיועד לטיפול במבוגרים עם פסוריאזיס רובדית בדרגה בינונית-עד-חמורה, המועמדים לטיפול סיסטמי. במחקר POSITIVE של חברת התרופות, Tildrakizumab הצליח להשיב […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • היעילות והבטיחות של Risankizumab לטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Rheumatology and Therapy)

    היעילות והבטיחות של Risankizumab לטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Rheumatology and Therapy)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology and Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות וסבילות של Risankizumab (סקייריזי) לאורך 100 שבועות, כאשר מרבית החולים שהגיבו לטיפול לאחר 52 שבועות שמרו על התגובה לאורך זמן, ללא סוגיות בטיחות חדשות.   ברקע למחקר מסבירים כי אין נתונים רבים אודות ההשפעה ארוכת הטווח של טיפולים תרופתיים לדלקת […]

  • הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר (British Journal of Dermatology)

    הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פסוריאזיס הינה מחלת עור סיסטמית בעלת מרכיב גנטי, אם כי טריגרים סביבתיים נדרשים להופעת ביטויי המחלה. מחקרים קודמים הצליחו לזהות חלק מהטריגרים הללו, דוגמת דחק, זיהומים וחשיפה לתרופות. מטרת […]

  • טיפול ביולוגי לעומת מתוטרקסט מלווה בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית בחולי פסוריאזיס (Rheumatology and Therapy)

    טיפול ביולוגי לעומת מתוטרקסט מלווה בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית בחולי פסוריאזיס (Rheumatology and Therapy)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology and Therapy מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפולים ביולוגיים מלווים בהיארעות נמוכה יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) לעומת מתוטרקסט בחולים עם פסוריאזיס, כאשר טיפול מקומי מלווה בשיעורי ההיארעות הנמוכים ביותר של דלקת מפרקים פסוריאטית. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי מבוסס על נתוני מאגר נתונים ישראלי […]

  • תוצאות מבטיחות למעכב TYK2 כנגד דלקת מפרקים פסוריאטית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EULAR)

    תוצאות מבטיחות למעכב TYK2 כנגד דלקת מפרקים פסוריאטית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EULAR)

    מתוצאות מחקר בשלב 2 שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Alliance of Associations for Rheumatology עולה כי מעכב TYK2 (או Tyrosine Kinase), TAK-279, הדגים עדיפות על-פני פלסבו בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) פעילה. מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של דלקת מפרקים פסוריאטית במשך למעלה משישה חודשים, אשר ענו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה