שיווק ומנהל רפואי

ממצאים חדשים מאשרים את התועלת של נוגדי-דיכאון להקלה על דיכאון מג’ורי (Lancet)

מטה-אנליזה גדולה מאשרת כי נוגדי-דיכאון מהווים אמצעי יעיל לטיפול בהפרעת דיכאון מג’ורי. במאמר שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת Lancet, מדווחים החוקרים כי כל אחד מנוגדי הדיכאון שנבחנו היה יעיל יותר משמעותית בהקלה על דיכאון, בהשוואה לפלסבו.

החוקרים כללו בסקירה מחקרים אקראיים ומבוקרים שנערכו בין 1979 ועד ינואר 2016, כולל מחקרים מבוקרי-פלסבו ומחקרי ראש-בראש. מטה האנליזה הסופית כללה 522 מחקרים ו-116,377 מבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורי (62.3% נשים, גיל ממוצע של 44 שנים).

במחקרים נבחנו 21 נוגדי-דיכאון שונים: Agomelatine, Amitriptyline, Bupropion, Citalopram, Clomipramine, Desvenlafaxine, Duloxetine, Escitalopram, Fluoxetine, Fluvoxamine, Levomilnacipran, Milacipran, Mirtazapine, Nefazodone, Paroxetine, Reboxetine, Sertraline, Trazodone, Venlafaxine, Vilazodone ו-Vortioxetine.

התוצאים העיקריים היו קבלת הטיפול, כפי שנקבע לפי שיעורי הפסקת הטיפול מכל-סיבה, ויעילות הטיפול.

כאשר החוקרים ניתחו את הנתונים מכלל המחקרים, ההבדל ביחסי הסיכויים מבחינת היעילות בין נוגדי-דיכאון נעו בין 1.15 ל-1.55; יחסי הסיכויים באשר לקבלת הטיפול נעו בין 0.64 ל-0.83.

במחקרים להשוואת תרופה לעומת פלסבו בלבד, כל נוגדי-הדיכאון היו יעילים יותר משמעותית לאחר שמונה שבועות טיפול, עם יחסי סיכויים שנעו בין 2.13 עם Amitriptyline ל-1.37 עם Reboxetine.

שיעורי הפסקת טיפול היו נמוכים יותר עם Agomelatine ו-Fluoxetine, בהשוואה לפלסבו (יחסי סיכויים של 0.84 ו-0.88, בהתאמה). שיעורי הפסקת הטיפול היו גבוהים יותר עם Clomipramine (יחס סיכויים של 1.30).

במחקרים להשוואת נוגד-דיכאון לעומת נוגד-דיכאון, התועלת הגדולה ביותר תועדה עם שבע התרופות הבאות: Agomelatine, Amitriptyline, Escitalopram, Mirtazapine, Paroxetine, Venlafaxine ו-Vortioxetine (יחסי סיכויים שנעו בין 1.19-1.96). הטיפולים הכי פחות יעילים כללו את Fluoxetine, Fluvoxamine, Reboxetine ו-Trazodone (יחסי סיכויים שנעו בין 0.51-0.84).

השיעורים הכי נמוכים של הפסקת טיפול תועדו עם Agomelatine, Citalopram, Escitalopram, Fluoxetine, Sertraline ו-Vorioxetine (יחסי סיכויים שנעו בין 0.43-0.77), כך שאלו היו הטיפולים המקובלים ביותר עבור החולים.

שיעורי הפסקת הטיפול הגבוהים ביותר תועדו עם Amitriptyline, Clomipramine, Duloxetine, Fluvoxamine, Reboxetine, Trazodone ו-Venlafaxine (יחסי סיכויים שנעו בין 1.30-2.32).

Lancet. Published online February 21, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה