שיווק ומנהל רפואי

כיצד לבחור את המועמדים המתאימים לטיפול במתאדון? (מתוך כנס ה- Institute of Psychiatric Services)

מתאדון עשוי להציל את חייהם של חולים רבים הסובלים מהפרעות שימוש באופיואידים, אך מנגד עשוי גם להרוס את חייהם, לכן עולה השאלה כיצד רופאים יכולים לבחור את המועמדים האופטימאליים לטיפול.  בכנס מטעם ה-Institute of Psychiatric Services החוקרים דנו בחשיבות טיפול תרופתי בהפרעות שימוש באופיואידים,  ובאופן ספציפי יותר, בחשיבות מתאדון.

טיפול אחזקה במתאדון הינה תכנית טיפול מקיפה, הכוללת מתן מרשם למתאדון כחלופה לאופיואיד לו פיתח המטופל תלות.

המומחים מסבירים כי הדבר הראשון אותו יש לקחת בחשבון כאשר שוקלים מתן מרשם למתאדון הוא אם החולה עונה על ההנחיות לטיפול אחזקה במתאדון.  החולה חייב להדגים תלות באופיואידים במשך למעלה משנה אחת (למעט נשים הרות, חולים ששוחררו ממאסר בששת החודשים האחרונים, או חולים שקיבלו טיפול במרפאת מתאדון בשנתיים האחרונות). החולים חייבים להיות בגילאי 18 שנים ומעלה, או בגיל צעיר יותר במידה ושני נסיונות טיפול קודמים כשלו וניתנה הסכמה של האפוטרופוס.

חובה להשלים הערכה לנוכחות התוויות-נגד, הכוללות אלרגיה או רגישות-יתר למתאדון; מחלת לב-ריאה; דלקת של המעי הגס; שימוש ב-Selegiline; חסימת מעי; ומחלת ריאות חסימתית כרונית. בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, עדיין ניתן לטפל במתאדון, אך על רופאים לנקוט משנה זהירות.

הטיפול במתאדון הינו חרב פיפיות. מדובר באגוניסט מלא של קולטן מיו ובעל השפעות דמויות-מורפין, דוגמת שיכוך כאבים, אופוריה, עצירות, טשטוש ודיכוי נשימתי. ההשפעות ניתנות לזיהוי בתוך שלושים דקות ומגיעות לשיא לאחר 2-4 שעות. עם זאת, זמן מחצית החיים הארוך והמשתנה שלו הוא זה שאחראי להשפעה המנוגדת, מאחר שמצד אחד מאפשר מתן חד-יומי להתמכרות, אך מצד שני מתאדון מצטבר בכבד. כאשר ההצטברות מהירה, קיים סיכון לרעילות ודיכוי נשימתי.

ההמלצה היא להתחיל במינון נמוך של 10-30 מ”ג ביום ולהעלות מינון בהדרגה, ב-5-10 מ”ג כל 3-5 ימים. יש לקבוע את המינון על-פי תחושות המטופלים לאחר 2-4 שעות ולא לפי משך ההשפעה של התרופה. כמו כן, יש לעקוב אחר תסמיני גמילה אצל המטופלים.

חשוב לקחת בחשבון אינטראקציות בין-תרופתיות, העלולות להוביל לדיכוי נשימתי (עקב שילוב עם תרופות ממשפחת בנזודיאזפינים, ברביטוראטים, אלכוהול, או פנטניל), עצירות (עקב שילוב עם אנטי-היסטמינים, SSRI ואנטי-כולינרגים), טשטוש (עקב שילוב עם תרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות, אנטי-היסטמינים ונוגדי-דיכאון טריציקליים) והארכת מקטע QT (עקב שילוב עם תרופות אנטי-פסיכוטיות, SSRI ומקרולידים).

להבטחת איכות הטיפול לאחר התחלת מתאדון, חשוב לעקוב אחר יעילות, תופעות לוואי והיענות.

מתוך כנס ה- Institute of Psychiatric Services

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אקראי חדש בשלב 2, מהן עולה כי Filgotinib, מעכב Janus Kinase-1, הינו טיפול יעיל ונסבל היטב ומפחית את שיעורי כשלון טיפולים כנגד דלקת ענביה פעילה שאינה על-רקע זיהומי. מחקר HUMBOLDT הינו מחקר בשלב 2, אקראי, שכלל משתתפים מ-26 מרכזים משבע מדינות להערכת היעילות והבטיחות […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק מעמד סקירה מועדפת (Priority Review) לבחינת שתי בקשות להערכת Crinecerfont לטיפול במקרים של היפרפלזיה מולדת של האדרנל (Congenital Adrenal Hyperplasia). הטיפול ב- Crinecerfont קיבל בעבר מעמד של תרופה יתומה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי במרץ 2019. מנתונים משני מחקרים שפורסמו בעבר עולה כי Crinecerfont, תכשיר סלקטיבי המכוון […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • טיפול ב- Tildrakizumab משפר תחושה כללית בחולים עם פסוריאזיס (מתוך הודעת חברת Almirall)

    טיפול ב- Tildrakizumab משפר תחושה כללית בחולים עם פסוריאזיס (מתוך הודעת חברת Almirall)

    מתוצאות ביניים שפורסמו ע”י חברת Almirall עולה כי טיפול ב-Tildrakizumab משפר את התחושה הכללית של חולים עם פסוריאזיס רובדית בדרגה בינונית-עד-חמורה לרמה הדומה לזו של האוכלוסייה הכללית. המומחים מסבירים כי Tildrakizumab הינו נוגדן המכוון כנגד IL-23 המיועד לטיפול במבוגרים עם פסוריאזיס רובדית בדרגה בינונית-עד-חמורה, המועמדים לטיפול סיסטמי. במחקר POSITIVE של חברת התרופות, Tildrakizumab הצליח להשיב […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה