שיווק ומנהל רפואי

הערכה פשוטה של הגפה העליונה מסייעת בזיהוי קשישים תשושים לאחר טראומה (J Am Coll Surg)

בדיקה פשוטה של תנועת גפה עליונה מסייעת בזיהוי קשישים תשושים לאחר טראומה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Surgery. הבדיקה הפשוטה אורכת 20 שניות ועשויה לספק תוצאות דומות לבדיקות מורכבות וארוכות יותר לזיהוי תשישות.

החוקרים אישרו בעבר את בדיקת UEF (Upper Extremity Frailty) בקשישים בקהילה וכעת ביקשו לבחון את הדיוק של הבדיקה ב-101 מבוגרים שאושפזו לבתי חולים בשל נפילה טראומטית. כל משתתף ביצע 20 שניות של כיפוף ויישור חוזרים של המרפק הדומיננטי, מהר ככל האפשר, תוך שהרכיב את מערכת UEF.

החוקרים מדדו תשישות על-בסיס מדד TSFI (Trauma-Specific Frailty Index) ומצאו כי 51% מהמשתתפים לא היו תשושי נפש. כל מדדי בדיקת UEF, למעט וריאביליות המהירות, היו שונים משמעותית בין קבוצת התשושים והלא-תשושים.  מהירות כיפוף מרפק הייתה איטית יותר ב-45% בתשושים, כוח התנועה היה קטן יותר ב-74% וירידת מהירות (סמן להתעייפות) הייתה גדולה יותר ב-72% בקבוצת התשושים.

מהירות, עוצמה וירידת מהירות ניבאו כולם באופן בלתי-תלוי את מדד TSFI.

למודל UEF רגישות של 94% וסגוליות של 86% לניבוי מצב תשישות.

החוקרים כותבים כי למעט וריאביליות מהירות, מדדי UEF עמדו בקורלציה משמעותית עם מספר הנפילות בתוף שנה אחת לפני האשפוז.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים על השלמת בדיקת UEF באופן שגרתי בקשישים ובמקרי טראומה, כמו גם במחלקות לרפואה דחופה. קשיש מתפקד לאחר תאונה עשוי ליהנות מתועלת הבדיקה הרוטינית במחלקות לרפואה דחופה, שקשיש תשוש הפגיע יותר לגורמי דחק נדרש לטיפול מורכב יותר ע”י צוות מולטי-דיציפלינרי של רופאים למניעת סיבוכים.

J Am Coll Surg 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    טיפול בנוגדי-דיכאון לפני ניתוח החלפת מפרק עשוי לשפר תוצאות בחולים עם דיכאון (J Arthroplasty)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי בחולים עם דיכאון שטופלו בנוגדי-דיכאון במהלך שישה חודשים לפני ניתוח החלפה מלאה של הירך או הברך תועד שיפור גדול יותר בתוצאות לאחר שנתיים, בהשוואה לחולים עם דיכאון שלא קיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון טרם ההתערבות הניתוחית. החוקרים מאוסטרליה השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 1,792 […]

  • אבחנה וטיפול מוקדמים בדלקת מפרקים שגרונית מצמצמים עלויות טיפול (Ann Rheum Dis)

    אבחנה וטיפול מוקדמים בדלקת מפרקים שגרונית מצמצמים עלויות טיפול (Ann Rheum Dis)

    אבחנה מוקדמת וטיפול כנגד דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), קרי, בתוך 12 שבועות מהופעת תסמיני המחלה, עשויים להוביל להפחתת עלויות טיפול לאורך חמש שנים, בהשוואה לאבחנה מאוחרת יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases. מדגם המחקר כלל 431 חולים ממרפאה אחת בליידן, הולנד. משך התסמינים הוגדר כמרווח הזמן בין […]

  • טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולשפר תפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (Lasers Med Sci)

    טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולשפר תפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (Lasers Med Sci)

    טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולהביא לשיפור בתפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (או Patellofemoral Pain Syndrome), בהשוואה לאולטרה-סאונד עם גירוי עצבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lasers in Medical Science. להערכת היעילות של טיפול בלייזר בעצימות גבוהה בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי, החוקרים מאיסטנבול השלים מחקר אקראי ומבוקר שכלל […]

  • תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    בחולים עם הפרעות שינה שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף תועד שיפור משמעותי בנוחות השינה כבר לאחר שלושה חודשים מהניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder & Elbow Surgery. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 677 חולים (גיל חציוני של 63 שנים) שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף במרכז […]

  • טיפול נוגד קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה בגפה תחתונה (Lancet) - והערות ד

    טיפול נוגד קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה בגפה תחתונה (Lancet) - והערות ד"ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

    מטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה (Immobilization) של גפה תחתונה בשל חבלה, נמצאים בדרגת סיכון גבוהה ללקות בפקקת וורידית סימפטומטית (Symptomatic venous thromboembolism - SVTE). טיפול נוגד קרישה מוריד משמעותית את הסיכון ללקות ב SVTE. אין עדיין קונצנזוס לגבי במי מהמטופלים מומלץ טיפול כזה. ד"ר פנסקי משתף מאמר מ-LANCET שמציע שינוי בנוהל הקיים בטיפול בנוגדי קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע  גפה תחתונה בשל טראומה - השימוש בדירוג TRIP(cast), המאפשר טיפול באוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה בלבד.

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • אבלציה באמצעות גלי מיקרו מפחיתה כאב ומוגבלות בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד (Rheumatology)

    אבלציה באמצעות גלי מיקרו מפחיתה כאב ומוגבלות בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד (Rheumatology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבלציה באמצעות גלי מיקרו (או Microwave Ablation) מפחית היפרטרופיה סינוביאלית, את מספר התקפי דלקת מפרק יחיד וצורך בשאיבה תוך-מפרקית בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד, עם שיפור משמעותי של מדדי כאב ומוגבלות תפקודית. החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי להערכת ההשפעות ארוכות הטווח […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה