שיווק ומנהל רפואי

טיפול אנטיביוטי מעלה את הסיכון לדליריום (Neurology)

טיפול אנטיביוטי עשוי להוות גורם לא-מוכר להתפתחות דליריום בחולים מאושפזים, עם הופעה של שלושה דפוסי תסמינים שונים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology.

במסגרת הסקירה הנוכחית ערכו החוקרים חיפוש בספרות הרפואית וזיהו 391 מקרים בין 1946 ועד 2013, שכלל חולים שפיתחו דליריום או שינויים בתפקוד הקוגניטיבי או במצב ההכרה לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי, עם הפחתת ההשפעות עם הפסקת הטיפול. חולים שסבלו מאנצפלופתיה לפני התחלת הטיפול האנטיביוטי לא נכללו במחקר.

מבין המשתתפים, 54% היו גברים והגיל החציוני עמד על 54 שנים; קבוצת המקרים כללה 54 אנטיביוטיקות שונות מ-12 משפחות תרופות שונות.

בהערכת המאפיינים הקליניים של מקרים, החוקרים זיהו שלושה דפוסים נפרדים של תסמונות קליניות:

·         Type 1 Antibiotic Associated Encephalopathy = נקשר עם טיפול בפניצילין וצפלוספורינים ומתאפיין בהופעת תסמינים בתוך ימים מהחשיפה. המאפיינים כוללים מיוקלונוס או פרכוסים, ממצאים חריגים בתרשים EEG, אך ממצאי MRI תקינים, עם תסמינים החולפים לרוב בתוך ימים. אנצפלופתיה על-רקע צפלוספורינים הייתה הכי נפוצה במצבי אי-ספיקת כליות .

·         Type 2 Antibiotic Associated Encephalopathy = אלו קשורים בתרופות ממשפחת סולפונאמידים, פלאורוקוינולונים ומקרולידים. התסמינים גם עשויים להופיע בתוך ימים מהתחלת הטיפול וכוללים פסיכוזה והופעה נדירה של פרכוסים. גם במקרים אלו ייתכנו ממצאים חריגים בתרשימי EEG, עם בדיקות MRI תקינות ורזולוציה בתוך ימים.  לסוג זה מאפיינים ייחודיים הדומים מאוד למקרים של תסמונות פסיכוטיות על-רקע תרופות.

·         Type 3 Antibiotic Associated Encephalopathy = פנוטיפ זה נקשר רק עם Metronidazole; לרוב התמונה הקלינית מופיעה לאחר שבועות מהתחלת הטיפול, במקום ימים. התסמונת לעיתים קרובות כוללות הפרעה בתפקוד הצרבלום ולעיתים נדירות יותר מערבת פרכוסים או הפרעות בתרשימי EEG. הרעילות של התרופה מובילה לאבנורמליות הפיכה בבדיקת MRI.

Isoniazid נותר מחוץ לשלוש הקטגוריות הללו, ונקשר עם הופעת תסמינים בתוך שבועות עד חודשים, כאשר לעיתים קרובות ההופעה כללה פסיכוזה. פרכוסים הם נדירים ותרשים ה-EEG לעיתים קרובות אבנורמלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הכרת הפנוטיפים השונים של הפרעה קוגניטיבית על-רקע טיפול אנטיביוטי עשוי להביא לשיפור האבחנה של AAE והפסקה מוקדמת של הטיפול האנטיביוטי.

Neurology. Published February 17, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה