שיווק ומנהל רפואי

ירידה בהיארעות של דמנציה (במשך למעלה משלושה עשורים) במחקר פרמהינגם (NEJM)

בשלושת העשורים האחרונים השכיחות היחסית של דמנציה נמצאת בירידה, כך מדווח מחקר המתפרסם השבוע ב-NEJM.

השכיחות (prevalence) של דמנציה צפויה להעלות ככל שאנשים חיים יותר זמן. בעקבות מעקבים מתמשכים באוכלוסיה ועדכון הקריטריונים של אבחון, נראה כי ההיארעות תלוית גיל של דמנציה נמצאת דווקא בירידה, כך עולה מנתונים ממחקר פרמינגהם שנאספו מאז שנות השמונים. הגורמים לירידה זו בהיארעות עדיין לא ברורים לחלוטין.

החוקרים במחקר הנוכחי מתארים מגמות זמניות בהיארעות של דמנציה במשתתפי מחקר הלב פרמינהגם (Framingham Heart Study) בשלושת העשורים האחרונים. המשתתפים היו תחת מעקב לדמנציה החל משנת 1975. בניתוח שערכו החוקרים הם חיסרו את המשתתפים שהיו בני למעלה מ-60, והשתמשו במודלי COX כדי להתאים נתונים לפי גיל ומין, כל זאת כדי לקבוע מהי השכיחות ל-5 שנים (5-year incidence ) של דמנציה במהלך כל אחת מארבע תקופות. החוקרים חקרו בנוסף את האינטרקציות בין תקופה לגיל, מין, סטטוס האפוליפופרוטאין E ε4 status כמו גם רמת הלימודים שאליה הגיעו המשתתפים ובדקו את גודל ההשפעה של אינטרקציות אלה, וכן של גורמי סיכון למחלות כלי דם ולב על המגמות הזמניות. 

החוקרים מצאו כי יחס הסיכון המצטבר לחמש שנים, המותאם לגיל ולמין לדמנציה היה 3.6 לכל 100 אנשים במהלך התקופה הראשונה (~1970-1980), 2.8 לכל 100 איש במהלך התקופה השניה (~1980-1990), 2.2 לכל 100 איש במהלך התקופה השלישית (~90-2000) ו-2.0 לכל 100 אנשים במהלך התקופה האחרונה (2000-10~) . באופן יחסי להיארעות (incidence ) במהלך התקופה הראשונה, ההיארעות היתה נמוכה יותר ב-22%, 38% ו-44% במהלך התקופה השניה עד הרביעית, בהתאמה. הירידה בסיכון נצפתה בעיקר בקרב אנשים בעלי לפחות תעודת בגרות תיכונית. השכיחות של גורמי סיכון למחלות כלי דם (מלבד סוכרת והשמנה) והסיכון לדמנציה הקשורה לשבץ, פרפור עורקי ואי ספיקת לב ירדה עם הזמן, אך המגמות הללו לא מסבירות לחלוטין את הירידה בהיארעות של דמנציה.

החוקרים מסכמים כי במשתתפים במחקר פרמניגהם, ההאירעות של דמנציה נמצאה בירידה במשך תקופת המעקב, בין שנות השמונים המוקדמות ועד תחילת 2010, אם כי עדיין לא זוהו הגורמים שתרמו לכך.

N Engl J Med 2016; 374:523-532

הערת המערכת: יש לציין שהנתונים הללו מפתיעים משהו…רק לאחרונה פירסם ה-WHO כי היקף הסובלים מדמנציה צפוי להיות מוכפל ב-20 השנה הקרובות ולהוות נטל כבד על החברה והרפואה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה