שיווק ומנהל רפואי

כשני שליש מהנשים המקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס אינן זקוקות באמת לטיפול ע”פ ההנחיות הנוכחיות (JAMA Internal Medicine )

מאת מערכת אי-מד

כשני שליש מהנשים המקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס אינן זקוקות לטיפול, כך עולה ממחקר עוקבה רטרוספקטיבי המתפרסם השבוע ב-JAMA Internal Medicine .

ע”פ ממצאי המחקר, מחצית מהנשים הללו עם מרשם לא מתאים היו צעירות יותר וללא גורמי סיכון שהיו אמורים להצביע על צורך בביצוע סקירה שלהן.

החוקרים ניתחו רשומות ממאגר מידע אלקטרוני שכלל מידע רפואי ורדיולוגי של 6,150 נשים בגיל 40-85, אשר עברו בדיקת DXA לאיבחון אוסטיאופורוזיס בין ינואר 2006 לדצמבר 2011.  אף אחת מהנשים לא קיבלה טיפול לפני ביצוע בדיקת ה-DXA , אך 31.1% מהן קיבלו טיפול תרופתי חדש לאוסטיאופורוזיס במהלך תקופת המחקר.

כ-20% מהנשים היו עם גורם סיכון אחד לפחות לאוסטיאופורוזיס (BMI של מעל 20 ק”ג למ”ר, שימוש בגלוקוקורטיקואידים, אוסטיאופורוזיס משנית, שבר בסיכון גבוה בעבר, דלקת מפרקים שגרונית, או שימוש באלכוהול) .

עם זאת, 60.1% מהנשים שעברו DXA היו בין 40-64 וללא כל גורם סיכון לאוסטיאופורוזיס. המחברים הגדירו תוצאת T נורמלית כגדולה מ-1.0- , כאשר אלה שהיו בין ערכי T של מעל 1- ל-2.5- הוגדרו כאוסטיאופניות, ואלה שהיו עם תוצאה קטנה מ-2.5- הוגדרו כאוסטיאופורוטיות. האתרים המרכזיים של אוסטיאופורוזיס הוגדרו כאלה הנמצאים  בעמוד השדרה התחתון  וצוואר הירך.

החוקרים מדווחים כי מבין כלל הנשים, 14.2% היו עם אוסטיאופורוזיס באתרים מרכזיים ו-73.5% מהן קיבלו טיפול תרופתי. 32.8% מהנשים סבלו מאוסטיאופורוזיס באתרים משניים וכמחצית מהן קיבלו טיפול תרופתי .

שאר 53.1% הנשים היו עם ערכי T נורמליים או אוסטיאופניה מבודדת באתר מרכזי או משני.

החוקרים מציינים כי מכיוון שנשים רבות היו עם אוסטיאופורוזיס באתרים לא מרכזיים או אוסטיאופניה מבודדת, נשים עם אוסטיאופורוזיס באתרים משניים היוו 50.3% מכלל הנשים שקיבלו טיפול תרופתי חדש, ואלה עם אוסטיאופניה היוו 15.8% מהם.

מכלל הנשים שקיבלו טיפול תרופתי, 66.4% היו ללא אוסטיאופורוזיס או רק עם אתר מרכזי אחד עם אוסטיאופורוזיס, ו-50.5% מהנשים היו בגיל 40-64 ללא גורמי סיכון.

החוקרים מסכמים כי בכדי למנוע טיפול יתר באוסטיאופורוזיס , רשויות הבריאות צריכות לוודא שהרדיולוגים מדווחים על תוצאות T רק עבור אתרים שהוגדרו ע”י האירגונים הבינ”ל כאתרים מרכזיים, או לספק כלי עזר איכותי לקבלת החלטה לרופא המטפל כל שהרופא לא יגיע לאבחנה של אוסטיאופורוזיס בהתבסס על אתרים שאינם אבחנתיים.

במאמר מערכת המחברים מדגישים את ההמלצות של המוסד הלאומי לאוסטיאופורוזיס למתן טיפול תרופתי (לנשים לאחר גיל המעבר וגברים מעל גיל 50 עם BMD בטווח האוסטיאופורוטי, היסטוריה של שבר בירך או בעמוד השדרה, או רמות T של 1.0- או פחות אך גבוהות מ-2.5- וגם הסתברות לשבר יירך של מעל 3% או שברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים של 20% ומעלה, בהתבסס על מחשבון הסיכון FRAX  . 

בינתיים, כותבים מחברי מאמר המערכת, נשים רבות בסיכון גבוה לשברים “מפוספסות” במוני סקירה וטיפול: רק רבע מהנשים עם שבר שברירי עברו DXA או קיבלו טיפול לאוסטיאופורוזיס במשך 6 החודשים שלפני השבר. 

JAMA Intern Med.Research letter extract,Commentary extract


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה