שיווק ומנהל רפואי

התועלת של החלפת אגוזים בפחמימות בחולי סוכרת (Diabetes Care)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים כי אגוזים מעורבים עשויים לשמש כתחליף טוב לחלק מהפחמימות בדיאטה של חולי סוכרת.

לדברי החוקרים, צריכת שומן, בעיקר חומצות שומן חד-בלתי רוויות, לא הוגבלה בדיאטה של חולי סוכרת, בעיקר לשמור על ערכי HDL ולשפר את איזון רמות הסוכר בדם, אם כי המקור המדויק לא הוגדר בוודאות. לפיכך, החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של צריכת אגוזים מעורבים כמקור לשומן ירקות על רמות השומנים בדם וערכי HbA1c בחולים עם סוכרת מסוג 2.

במשך שלושה חודשים, 117 משתתפים עם סוכרת מסוג 2 חולקו באקראי לאחד משלושה טיפולים, עם תוספים שניתנו במינון של 475 קילו-קלוריות לדיאטה של 2000 קילו-קלוריות כאגוזים מעורבים (75 גרם ליום) מאפים עם תכולת חלבונים דומה לאגוזים אך ללא חומצות שומן חד-בלתי-רוויות, או מחצית מהכמות של שניהם. יעד הסיום העיקרי של המחקר היה השינוי בערכי HbA1c.

בהשוואה למאפים, בקבוצת החולים שהדיאטה שלהם התבססה על אגוזים נרשמה עליה יחסית של 8.7% באנרגיה מחומצות שומן חד-בלתי רוויות. החוקרים תיעדו קשר בין צריכת אגוזים ובין ירידה של 0.21% בערכי HbA1c, אך ללא קשר בשתי הקבוצות האחרות לפי ניתוח Intent To Treat (117 חולים). לא תועד הבדל משמעותי בין נטילת חצי כמות אגוזים ובין מאפינים, אך בקבוצת החולים שנטלו כמות מלאה של אגוזים תועד הבדל מובהק מהקבוצה שנטלה חצי-כמות (p=0.004) ומאפינים (p=0.001).

בהשוואה למאפינים, צריכת כמות מלאה של אגוזים לוותה בירידה משמעותית ברמות LDL. עם חצי כמות אגוזים, תועדה ירידה בינונית בערכי LDL, אך ממצא זה לא היה שונה משמעותית מהקבוצות האחרות. דפוס דומה תואר מבחינת השיפור ברמות Apolipoprotein B ויחס Apolipoprotein B: Apolipoprotein A1. תועד קשר שלילי בין צריכת אגוזים ובין שינוי בערכי HbA1c (p=0.033) ורמות LDL (p=0.011).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לצריכת אגוזים מעורבים השפעה חיובית הן על איזון רמות הסוכר בדם והן על רמות השומנים בדם, והם עשויים לשמש כמקור לצריכת שמן ירקות וחלבונים בדיאטה של חולים עם סוכרת מסוג 2, כחלק מהדרכים לשפר את איזון הסוכרת, ללא עלייה נלווית במשקל הגוף.

Diabetes Care

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה