שיווק ומנהל רפואי

תרגילי טאי-צ’י למניעת נפילות ושיפור התפקוד המנטאלי בקשישים (Br J Sports Med)

ממחקר חדש שפורסם ב-British Journal of Sports Medicine עולה כי תרגילי טאי צ’י עשויים לסייע לקשישים במניעת נפילות, שיפור הבריאות הנפשית ותחושת הבריאות הכללית.

התרגילים כוללים נשימות עמוקות והרפיה עם תנועות עדינות ואיטיות. מספר סקירות סיסטמיות העריכו את התועלת של טאי צ’י במצבים שונים, כולל יתר לחץ דם, אוסטיאוארתריטיס ומניעת נפילות; עם זאת, המסקנות היו שנויות במחלוקת.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך באופן ביקורתי את הסקירות הסיסטמיות שפורסמו בנושא והדגימו תועלת לטאי צ’י במצבים רפואיים או תסמינים קליניים. 35 סקירות ענו על הקריטריונים שהוגדרו, מהם אספו החוקרים נתונים.

מצבים רפואיים שנכללו בסקירות כללו ממאירות, זקנה, מחלת פרקינסון, כאב ממקור שריר-שלד, אוסטיאוארתריטיס, Rheumatoid Arthritis, מחלה קרדיווסקולארית, אוסטיאופורוזיס, סוכרת מסוג 2 ומחלות כרוניות אחרות. היעדים שנבחנו כללו כוח שרירים וגמישות, שיפור ביכולת האירובית, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, הפחתת לחץ דם במנוחה, צפיפות מינראלים של העצם, בריאות נפשית, מניעת נפילות ושיפור היציבות.

המסקנה הינה כי הסקירות הסיסטמיות סותרות זו את זו במספר מקרים. בסה”כ, העדויות הצביעו על יעילות ברורה של טאי צ’י בכל הנוגע למניעת נפילות בקשישים, שיפור הבריאות הנפשית והבריאות הכללית. מנגד, נראה כי אין תועלת לטאי צ’י כטיפול תסמיני בחולים עם מחלות ממאירות ודלקת מפרקים שגרונית.

מגבלות הסקירה כוללות סיכון גבוה להטיה בחלק גדול מהסקירות שנבחנו, העדר אפשרות להבטיח כי זוהו כל המאמרים הרלבנטיים בנושא וסיכון לדילול התוצאות ממחקרים באיכות-גבוהה עקב הכללת נתונים באיכות ירודה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרגילי טאי צ’י עשויים להשפיע לטובה על המצב הבריאותי של קשישים, כולל מניעת נפילות ושיפור היציבות, כמו  גם שיפור הבריאות הנפשית. עם זאת, התרגילים אינם יעילים כטיפול במחלות דלקתיות והפרעות בתפקוד לבבי-ריאתי.

Br J Sports Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה