כפי שהתפרסם בכל כלי התקשורת (ראה הדיווח ב”הארץ” ) מבקר המדינה הוציא דו”ח חמור ביותר על אופן ההתנהלות של קופת חולים מאוחדת.
בתגובה לדו”ח פירסם מנכ”ל משרד הבריאות ד”ר גמזו את המכתב הבא להנהלת הקופה. מהמכתב עולה דרישה חד משמעית לביצוע פעולות והסקת מסקנות תוך זמן קצר ביותר:
לכבוד
הרב ירחמיאל בויאר
יושב ראש הדירקטוריון
קופת חולים מאוחדת
שלום רב
הנדון : ממצאי דו“חות מבקר המדינה בנושא קופ“ח מאוחדת: “קופת חולים מאוחדת
פגמים מהותיים בסדרי ניהול , פיקוח ובקרה” “מוסדות הניהול, הפיקוח והבקרה בקופות חולים ” ו“פעולות בלתי תקינות לשם גיוס ושימור מבוטחים”
מתוקף אחריותי וסמכותי לפי סעיף 37 (א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ“ד– 1994 , הריני לפנות אליך כלהלן :
הונחו בפניי דו“חות מבקר המדינה שבנדון, האמורים להתפרסם מחר ה 15/11/2010- . הדו“ח גובש לאחר תהליך ביקורת ממושך ומורכב שניהל מוסד מבקר המדינה, במסגרתו אף ניתנה לקופת החולים האפשרות להתייחס לממצאי טיוטותיו של הדוח.
ממצאי הדו“ח, כל ממצא לעצמו, וודאי בהצטברם יחדיו, מגלים כשלים מהותיים וקיצוניים בהתנהלות קופת החולים , וממלאי תפקיד בה ובמוסדותיה. נמסר לנו, כי הממצאים או חלקם הועברו ליועץ המשפטי לממשלה בשלבים קודמים של תהליך הביקורת , על מנת שישקול הדברים, גם מן ההיבט הפלילי . עם זאת, ובשים לב לחומרתם של הממצאים, מתחייבת, במקביל, בחינה ושקילה מדוקדקת של ממצאי הדו“ח, באופן שיבטיח תיקון יסודי, ואף שידוד מערכות בהתנהלות קופת החולים לעתיד לבוא . תהליך כזה עשוי לחייב הסקת מסקנות מערכתיות מרחיקות לכת, לרבות אופן הטיפול בנושאי משרה המופיעים בדו“ח.
מבלי למצות את תכניו המסועפים של הדו“ח וממצאיו, ניתן לציין כי הדו“ח חושף כשלים בשלושה מישורים מהותיים ; האחד הוא היעדר כללים ונהלים סדורים לפעילות הקופה בנושאים שונים, לרבות למניעת ניגוד עניינים , השני הוא ממצאים המגלים סטייה בפועל מן החוק ומכללי מינהל תקין , לרבות לעניין ביצוע עסקאות שלא כדין ומתן עדיפות לקרובי משפחה בהעסקה ובעסקאות וכד ‘. והשלישי הוא היעדר תהליכי פיקוח בקרה נאותים, במישור הנהלי ובעניין זה מוסדות הפיקוח והביקורת של הקופה . לא זו בלבד שלא פעלו למנוע את הימשכות התופעות נשוא הדו“ח, אלא שבחלק מהמקרים היו שותפים להן , וסייעו בכך להנצחתן ואולי אף להעצמתן.
בשים לב לממצאי הדו“ח, למספרם, זהותם ומעמדם של המעורבים בהם, וכן לעובדה כי הם חוצים את שדרת הניהול של הקופה כמעט בשלמותה , ומערבים לא רק את דרגי הביצוע בקופה אלא גם את דרגי הפיקוח והבקרה בה , לא ניתן להקדים פעולות מוגדרות או מבודדות, לכינוסו של הדירקטוריון, או באופן שייתר את כינוסו ; תיקון הליקויים יכול שייעשה רק, אם וככל שהדירקטוריון ישקול לעומקם את ממצאי הדו“ח, על המסקנות המוסדיות והאישיות העשויות להתחייב מכך, ויקבל את ההחלטות הנדרשות , תוך פירוט לוחות זמנים להשלמת ביצוען, וההחלטות לתקופת הביניים, לרבות לטווח הזמן הקרוב או אף המיידי , שעד להשלמת מלוא הצעדים עליהם יוחלט. ככל שאסבור, כי הדבר לא נעשה , וכי לא התקבלו או בוצעו החלטות הנדרשות, אודיע על כך כאמור בסעיף 37 (ב) לחוק וההליך יימשך כסדרו .
הריני קוצב פרק זמן של עשרה ימים לכינוס ראשון של הדירקטוריון , לקיום דיון וקבלת החלטות. ככל שהדיון לא ימוצה בישיבה הראשונה שתתקיים , יתקיימו ישיבות נוספות, בזו אחר זו, ובלבד שסיכום הממצאים וההחלטות של הדירקטוריון , ועדכוני על כל אלה, ייעשה לא יאוחר מיום 10.12.2010 .
להודעת הקופה יצורף כל מסמך, פרוטוקול (לרבות תימלולי ישיבות), פירוט החלטות, וכן לוחות זמנים מפורטים לביצוען .
אבקש תשובתך בחוזר , ללא דיחוי, על מועד ראשון לכינוס הדירקטוריון, לפי הנדרש במכתבי זה. כן אבקשך להעביר מיידית עותק מכתבי זה לכל חברי הדירקטוריון .
בכבוד רב, ד”ר רוני גמזו, מנכ”ל משרד הבריאות
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!