שיווק ומנהל רפואי

חולים בקהילות עניות יותר עלולים לא לקבל טיפול פרה-דיאליזה מומלץ (מתוך ה- Journal of the American Society of Nephrology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Journal of the American Society of Nephrology, עולה כי חולי מחלת כליות סופנית אשר גרים באזורים עניים יותר צפויים פחות לעבור התקנת גישת וסקולארית להמודיאליזה בצורת AVF (arteriovenous fistula), בהשוואה לאלו הגרים באיזורים מבוססים יותר.

החוקרים מסבירים כי AVF מספקת טיפול בטוח ומתאים בהמודיאליזה, וכרוכה בשרידות טובה יותר.  כמו כן איגוד הכליה האמריקני הלאומי ממליץ על שימוש מוקדם ב- AVF בקרב אלו הצפויים להזדקק להמודיאליזה.  על אף יתרונות אלו, יש שונות רבה בשימוש ב- AVF בקרב חולי המודיאליזה באיזורים שונים בארצות הברית.

בעבר דווח כי קיימים מרכזים רפואיים עם שיעור נמוך יותר של שימוש ב- AVF, כאשר הממצא יוחס למאפיינים גאוגרפיים ולא למאפיינים אינדיבידואליים של חולים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק האם היארעות והימצאות AVF היו קשורות לעוני באיזור בו המרכז הרפואי המטפל היה ממוקם.

במחקר נכללו 28,135 נבדקים מ- 1,127 מרכזי דיאליזה במדינות שונות בארה”ב.

יותר מ- 33% ממרכזי הדיאליזה היו ממוקמים באיזורים עניים.  עוני האיזור היה קשור באופן הפוך לשימוש ב- AVF בקרב חולי דיאליזה חדשים (P = .001).

מאידך, החוקרים מצאו כי שיעורי AVF עלו משמעותית במהלך 30 חודשי המחקר בקרב חולים שכבר טופלו בדיאליזה, מ- 30.9% עד 38.6% (P < .001), וכי עלייה זו לא הייתה קשורה בעוני האיזור (P = .9519).

החוקרים הופתעו לגלות כי בעוד שאיזורים עניים מביאים לירידה בשימוש ב- AVF, עליות בשימוש ב- AVF אינן קשורות למידת העוני המקומית.

מגבלות המחקר כללו העדר מידע באשר למידת עוני פרטנית של חולים, וקושי לאמת את כמות הגישות הוסקולאריות שהותקנו בחולי דיאליזה חדשים.

החוקרים מציינים כי לממצאיהם מספר סיבות אפשריות, ביניהן, זמינות פחותה של שירותי בריאות ומומחים הדרושים לפעולות פולשניות באיזורים עניים יותר, שוני במידת הידע של רופאי משפחה באיזורים עניים שעשוי לדחות הפנייה לפעולות וכן מרחק רב למוסדות רפואיים באיזורים כפריים עניים, אשר עלול לדחות ביצוע פעולות רפואיות.

J Am Soc Nephrol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • האם צריכת חלבונים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם מחלת כליות כרונית? (JAMA Netw Open)

    האם צריכת חלבונים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם מחלת כליות כרונית? (JAMA Netw Open)

    צריכה רבה של חלבונים, בין אם חלבון מן הצומח או מן החי, מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בקשישים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה או בינונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין היקף צריכת חלבון ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם מחלת […]

  • טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בסיכון מופחת להיפרקלמיה בהשוואה למעכבי DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2 (JAMA Intern Med)

    טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בסיכון מופחת להיפרקלמיה בהשוואה למעכבי DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2 (JAMA Intern Med)

    במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 המטופלים בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 סיכוי מופחת להתפתחות היפרקלמיה, בהשוואה לאלו המטופלים במעכבי DPP-IV, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. החוקרים אספו נתונים אודות 33,280 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שהתגוררו בשטוקהולם והחלו טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או מעכבי DPP-IV בין 2008 עד […]

  • התועלת של צריכת פירות וירקות כנגד יתר לחץ דם ומחלת כליות כרונית (Am J Med)

    התועלת של צריכת פירות וירקות כנגד יתר לחץ דם ומחלת כליות כרונית (Am J Med)

    לפירות וירקות תתכן תועלת משמעותית בטיפול ביתר לחץ דם להפחתת הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מאמצים מתמשכים לשיפור הטיפול ביתר לחץ דם להפחתת הסיכון לסיבוכים, נרשמה עליה בשיעורי מחלת כליות כרונית על-רקע יתר לחץ דם ותמותה עקב מחלות […]

  • קדם-רעלת היריון בזמן היריון עלולה להאיץ התקדמות מחלת כליות כרונית (Nephrol Dialysis Transplant)

    קדם-רעלת היריון בזמן היריון עלולה להאיץ התקדמות מחלת כליות כרונית (Nephrol Dialysis Transplant)

    בנשים עם מחלת כליות כרונית שפיתח קדם-רעלת היריון בזמן היריון ייתכן סיכון מוגבר להידרדרות ארוכת טווח בתפקוד הכלייתי או מחלת כליות סופנית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nephrology, Dialysis, Transplantation. החוקרים מסבירים כי מעבר להיריון עצמו שיכול להאיץ הידרדרות תפקוד כלייתי בנשים עם מחלת כליות כרונית, סיבוכים במהלך היריון, דוגמת קדם-רעלת היריון, […]

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • ההשפעה של Rituximab על תפקוד כלייתי בחולים עם נפרופתיה ממברנוטית (Clin Kidney J)

    ההשפעה של Rituximab על תפקוד כלייתי בחולים עם נפרופתיה ממברנוטית (Clin Kidney J)

    טיפול ב- Rituximab הפחית משמעותית את קצב הידרדרות תפקוד כלייתי בחולים עם נפרופתיה ממברנוטית (Membranous Nephropathy) פעילה, כולל באלו לאחר טיפול קודם לדיכוי חיסוני או עם תפקוד כלייתי התחלתי ירוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Kidney Journal. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם נפרופתיה ממברנוטית ותפקוד כלייתי ירוד או מחלה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה