שיווק ומנהל רפואי

רגישות ירודה של בדיקת ממוגרפיה בשל צפיפות רקמת השד אחראית לתוצאות פחות טובות בנשים צעירות (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Journal of the National Cancer Institute עולה כי תוצאות פחות טובות של בדיקות סקר בממוגרפיה רגילה בקרב נשים בשנות הארבעים לחייהן נובעות בעיקר מרגישות מוגבלת של טכנולוגיית הבדיקה.

לדברי החוקרים, קרוב ל-80% מההבדל בין תוצאות הבדיקה בנשים צעירות לעומת נשים מבוגרות יותר נובעים מחוסר היכולת של הממוגרפיה לזהות גידולים קטנים ברקמת השד של הנשים הצעירות, וכ-20% ניתנים לייחוס לקצב גבוה יותר של הכפלת נפח הגידול (Tumor volume doubling time). הם טוענים כי ממצאיהם אלו מדגישים את החשיבות של המשך המאמצים לשיפור טכנולוגיות לאיתור מוקדם של סרטן השד בנשים צעירות, ובמיוחד בכאלו עם רקמת שד צפופה.

מחקרים אשר פורסמו לאחרונה מראים כי הן ממוגרפיה דיגיטלית והן אולטראסאונד הינן בדיקות רגישות יותר לאיתור סרטן השד בנשים עם רקמת שד צפופה וצריכות לפיכך להישקל לשם שיפור רגישות בדיקות הסקר באוכלוסייה זו.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי תוצאות המחקר עומדות בקנה אחד עם ההבנה הנוכחית של מגבלות בדיקת הממוגרפיה הרגילה בקרב נשים הצעירות מגיל מסוים, ומצביעות על הצורך בשיפור שיטות הסקר בנשים אלו.

מומחית נוספת מתחום הדימות מציינת כי אם מתבוננים על יכולת הזיהוי של גידול בנקודת זמן מסוימת, אין זה משנה אם קצב הכפלת הנפח שלו איטי או מהיר אם אין ביכולתך לאתרו, כך שחשובים יותר לדבריה צפיפות הרקמה והקושי באיתור הגידול. היא מוסיפה כי כעת בקונטיקט כל הנשים העוברות ממוגרפיה, בכל קבוצת גיל שהיא, נדרשות לקבל מידע גם ביחס לממצאים הקשורים לצפיפות רקמת השד. נשים אשר מסווגות כבעלות צפיפות בדרגה 3 (הטרוגנית, עם רקמת שד צפופה המהווה למעלה מ-50% מהשד) או בדרגה 4 (רקמת שד צפופה במיוחד עם מעט מאוד שומן) מקבלות מכתב לפיו הן עשויות להרוויח כתוצאה מבדיקות סקר משלימות, כגון אולטראסאונד שד, דימות תהודה מגנטית (MRI) או שניהם גם יחד, בתלות בגורמי הסיכון הפרטניים.

המומחית מוסיפה כי לו עלות כספית לא הייתה מהווה בעיה, הייתה צריכה כל אישה עם רקמת שד צפופה בלמעלה מ-50% מהשד לעבור בדיקה נוספת, כגון אולטראסאונד שד מלא, MRI או אחד מהחידושים הטכנולוגיים הקרובים, דימות מולקולארי, שהינו יקר אף יותר.

במחקר הנוכחי, יצרו החוקרים מודל סימולציה ממוחשב של בדיקות סקר לסרטן שד על פי גיל. המודל נועד להעריך את גודל הגידול החציוני הניתן לזיהוי באמצעות ממוגרפיה ואת פרק הזמן הממוצע להכפלת נפח הגידול. הערכותיהם הופקו תוך התאמה בין שיעורי ההיארעות האמיתיים והמשוערים של סרטן השד ממאגר ה-Surveillance, Epidemiology and End Results, ובין הפיזור הממשי והמשוער של גדלי הגידולים המזוהים בבדיקות הסקר תוך שימוש בנתוני ה-Breast Cancer Surveillance Consortium.

החוקרים מציינים כי על פי המודל, נשים צעירות יותר הראו סף גבוה יותר לזיהוי על ידי הממוגרפיה, לפיו הקוטר הקטן ביותר של הגידול שניתן לזיהוי בבדיקה זו עמד על ערך חציוני של 1.63 ס”מ בנשים מתחת לגיל 40, 1.44 ס”מ בנשים בגילאי 40-49 ו-1.25 ס”מ בנשים בגילאי 50-59. פרק הזמן הממוצע עד להכפלת נפח הגידול היה 179, 206 ו-233 ימים, בהתאמה.

בהמשך, יצרו החוקרים מגוון מצבים היפותטיים על מנת לבחון מה צפוי לקרות באם נשים בשנות הארבעים לחייהן היו מראות את פרק הזמן להכפלת נפח הגידול או את ערכי הסף לזיהוי בממוגרפיה של נשים המבוגרות מהן בעשר או עשרים שנים. הם מצאו כי כאשר המודל התייחס לגודל הממוצע של הגידול בעת הזיהוי, לתוחלת החיים המתווספת בעקבות הזיהוי ולשיעור התמותה הכרוך בסרטן השד, היו התרומות היחסיות של יכולת זיהוי הגידול ושל פרק הזמן להכפלת נפח הגידול דומות. בנוסף, נצפה לדבריהם קשר כמעט ליניארי בין רגישות בדיקת הסקר ובין הירידה בשיעור התמותה מסרטן השד עם ביצוע בדיקות הסקר מדי שנה או שנתיים בהשוואה להיעדר בדיקות סקר כלשהן.

עם זאת, כשביקשו החוקרים להשוות בדיקות סקר שנתיות או כאלו המבוצעות מדי שנתיים, נמצא כי רגישות הבדיקה הייתה מושפעת במידה רבה יותר על ידי יכולת זיהוי הגידול בממוגרפיה לעומת פרק הזמן להכפלת נפח הגידול.

עורכי הירחון מציינים בתגובה לפרסום הדברים כי בין מגבלות המחקר הנוכחי נכלל השימוש בהערכות החשופות להטיות, והעובדה כי החוקרים לא התייחסו לאפשרות לפיה יכולת ירודה לזיהוי גידול בממוגרפיה עשויה להוות בפני עצמה גורם סיכון בלתי תלוי הקשור בתת-סוג מסוים של סרטן השד.

J Natl Cancer Inst 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם חדירה קטנה לפלאורה ויסראלית שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הישרדות ללא-מחלה והישרדות ללא-הישנות, לצד שיעורי הישנות גבוהים יותר, ללא תלות בהיקף הכריתה הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. עם זאת, חדירה לפלאורה ויסראלית לא השפיעה משמעותית על ההישרדות הכוללת […]

  • טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב- Elinzanetant הפחית משמעותית את תדירות וחומרת תסמינים וזומוטוריים בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר התרופה לוותה בשיפור הפרעות שינה ואיכות חיים על-רקע מנופאוזה, לצד פרופיל בטיחות חיובי, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. החוקרים השלימו שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, בשלב 3 (OASIS 1 ו-OASIS 2) לאורך 77 אתרים בארצות הברית, אירופה, קנדה וישראל. […]

  • הוספת טיפול הממוקד בגרורות עשוי לשפר הישרדות חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב (J Clin Oncol)

    הוספת טיפול הממוקד בגרורות עשוי לשפר הישרדות חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב (J Clin Oncol)

    הוספת טיפול ממוקד בגרורות לטיפול סיסטמי משפר הישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. המחקר בשלב 2 הינו מחקר אקראי, רב-מרכזי, שכלל 41 חולים עם אבחנה של אדנוקרצינומה של הלבלב עם גרורות מעטות, אשר לקחו חלק במחקר EXTEND. המשתתפים במחקר חולקו באקראי […]

  • האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד שקיבלו טיפול הורמונאלי תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת אלצהיימר ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי מהווה טיפול מקובל בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, למרות ההשפעה הקוגניטיבית האפשרית של הטיפול, כולל קשר אפשרי עם מחלת […]

  • חיסוני ילדים מנעו 1.1 מיליון מקרי תמותה בארצות הברית בשלושת העשורים האחרונים (Morb Mortal Wkly Rep)

    חיסוני ילדים מנעו 1.1 מיליון מקרי תמותה בארצות הברית בשלושת העשורים האחרונים (Morb Mortal Wkly Rep)

    מנתונים חדשים שפרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (Centers for Disease Control and Prevention) עולה כי בין השנים 1994 עד 2003, תשעה חיסוני שגרה בילדות מנעו למעלה מ-1.1 מיליון מקרי תמותה בארצות הברית. החוקרים בחנו את הנתונים הארציים להערכת התועלת הבריאותית והכלכלית של תשעה חיסונים שנכללו בתכנית החיסונים לילדים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC’s Vaccines […]

  • מגוון האפשרויות העומדות לפני המטופלות שלך לטיפול בכאבי מחזור ( Pharmacy Times )

    מגוון האפשרויות העומדות לפני המטופלות שלך לטיפול בכאבי מחזור ( Pharmacy Times )

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3, תחום רוקחות: דיסמֵנוֹריאה (Dysmenorrhea) מצב המאופיין בכאבי ווסת חזקים, מביא לעתים קרובות להשלכות רגשיות, פיזיולוגיות ובריאותיות מזיקות. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy מציעה כי טיפול בדיסמנוֹריאה מחייב גישה רב-גונית, החל מהתערבויות תרופתיות ועד התאמות אורח חיים,

  • ביקור אצל רופא משפחה זמן קצר לאחר ניתוח עקב מחלה ממארת עשוי להפחית שיעורי תמותה (JAMA Surgery)

    ביקור אצל רופא משפחה זמן קצר לאחר ניתוח עקב מחלה ממארת עשוי להפחית שיעורי תמותה (JAMA Surgery)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery עולה כי ביקור אצל הרופא המטפל בתוך 90 ימים מניתוח עקב מחלה ממארת מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בקשישים, כאשר בקרב אלו שביקור אצל הרופא המטפל תועדו שיעורי תמותה של 0.3% לעומת שיעורי תמותה של 3.3% בקרב אלו שלא פנו לרופא המשפחה. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 2,566 חולים בגילאי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Durvalumab לטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Durvalumab לטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על הרחבת אישור הטיפול ב- Durvalumab(אימפינזי) לחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) ללא מוטציות ידועות ב-EGFR או ALK. ההתוויה החדשה תקפה למתן הטיפול התרופתי בשילוב עם טיפול כימותרפי מבוסס פלטינום כמשלב טרום-ניתוחי ולאחר מכן מתן טיפול משלים בתכשיר יחיד לחולים עם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה