שיווק ומנהל רפואי

בדיקת אולטרה-סאונד ברזולוציה גבוהה מסייעת באבחנת נגעים כחולים בעור (Br J Dermatol)

נגעים בעלי מראה של שומה כחולה עשויים להוות גרורה של מלנומה עורית. בדיקת אולטרה-סאונד ברזולוציה-גבוהה עשויה לסייע לרופאי עור לקבוע את האבחנה, כך מדווחים חוקרים מצרפת במאמר חדש שפורסם ב-British Journal of Dermatology.

החוקרים כותבים כי באמצעות בדיקה זו ניתן למנוע חלק מהביופסיות העוריות. עם זאת, בדיקת אולטרה-סאונד ברזולוציה-גבוהה אינה מצויה בשימוש נרחב ברפואת עור, כפי שניתן היה לקוות. בשלב זה הבדיקה אינה בשימוש בשל עלותה (30,000 יורו).

אעפ”י שאת מרבית הנגעים הכחולים ניתן לאבחן נכונה באמצעות הערכה ויזואלית, לעיתים קשה להבחין נגעים אלו מגרורות של מלנומה עורית. בכדי להבטיח את האבחנה, לרוב מסירים נגע כחול בחולים עם היסטוריה של מלנומה ממארת. לכלי שעשוי לסייע בהבחנה בין שני הנגעים הדומים הללו חשיבות רבה, ועשוי למנוע את הצורך בהסרת שומה כחולה.

במטרה להעריך את התועלת של בדיקת אולטרה-סאונד ברזולוציה-גבוהה בהקשר זה, החוקרים בחנו את התוצאות ב-29 משתתפים עם 39 שומות כחולות. ב-17 חולים דווח על היסטוריה של מלנומה.

טרם הסרתם, הנגעים נבדקו באמצעות דרמוסקופ ובדיקת אולטרה-סאונד ברזולוציה-גבוהה. על-בסיס האבחנה ההיסטולוגית כנקודת ייחוס, הסגוליות של בדיקת אולטרה-סאונד עמדה על 94.0%, זאת לעומת 77.4% עם בדיקה קלינית ו-73.7% עם דרמוסקופ.

החוקרים מסבירים כי באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד ניתן להבחין היטב בין המצבים. שומה כחולה הינה נגע הומוגני, היפו-אקואי, בצורת צלחת, הממוקם בדרמיס השטחי, בעוד שגרורה של מלנומה הינה נגע בצורת-ביצה או תפוח-אדמה, היפו-אקואי, הטרוגני, הממוקם בהיפודרמיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד שרופאים מיומנים יכולים לרוב לזהות נכונה גרורות של מלנומה, בחולים עם היסטוריה של מלנומה בדיקת אולטרה-סאונד צריכה לשמש ככלי עזר בקבלת ההחלטה אם להסיר או להותיר את הנגע.

Br J Dermatol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה