שיווק ומנהל רפואי

יעילות Exenatide לעומת תרופות פומיות או אינסולין-לנטוס לטיפול בסוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA וה-Lancet)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בכנס השנתי ה-70 של ה- American Diabetes Association (ADA) הוצגו תוצאות מחקרי ה-DURATION-2 וה-DURATION-3 מהן עולה כי בחולי סוכרת סוג 2, ל-Exenatide (בייאטה, אלי-לילי) נמצאה יעילות רבה יותר בהורדת רמות ההמוגלובין A1C, בהשוואה ל-Sitagliptin (ג’נוביה, מרק, שרפ ודום), Pioglitazone (Actos), או Insulin Glargine (לנטוס, סנופי-אבנטיס). תוצאות 2 המחקרים פורסמו ב-Lancet בחודש יוני 2010.

החוקרים מסבירים כי DURATION-2 הינו מחקר אקראי-מבוקר שנמשך 26 שבועות והשווה בין Exenatide במתן חד שבועי ובין Sitagliptin או Pioglitazone, בחולי סוכרת סוג 2 המטופלים ב-Metformin. DURATION-3 הינו מחקר אקראי מסוג תווית-פתוחה, בו השוו החוקרים בין Exenatide במתן חד שבועי ובין Insulin Glargine, בחולי סוכרת סוג 2 תחת טיפול פומי. הם מציינים כי Exenatide נבחרה למחקרים לאור יעילות ובטיחות טובות שנצפו בעבודות קודמות.

DURATION-2

מחקר ה-DURATION-2 הינו מחקר רב-מרכזי אשר כלל 514 משתתפים עם סוכרת סוג 2 שטופלו ב-Metformin. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת זריקת Exenatide שבועית במינון 2 מ”ג בשילוב עם טבליית פלסבו פומית פעם ביום (n=170), לקבלת Sitagliptin פומי במינון 100 מ”ג ליום בשילוב עם זריקת פלסבו פעם בשבוע (n=172), או לקבלת Pioglitazone פומי במינון 45 מ”ג ליום בשילוב עם זריקת פלסבו פעם בשבוע (n=172). בעת ההצטרפות, רמת ההמוגלובין A1C הממוצעת של המשתתפים הייתה 8.5%, רמת הסוכר הממוצעת בצום הייתה 9.1 mmol/L והמשקל הממוצע של המשתתפים היה 88 ק”ג.

יעד המחקר העיקרי היה השינוי בערכי ההמוגלובין A1C לאחר 26 שבועות טיפול. יעדי מחקר נוספים כללו את אחוז המשתתפים שהשיגו ערכי המוגלובין A1C של 6.5% או 7% ומטה, אחוז המשתתפים עם רמת סוכר בצום של 7 mmol/L ומטה, פרופיל רמות הסוכר מניטור עצמי של המשתתפים, משקל הגוף, ופרופיל האינסולין.

ניתוח הנתונים ע”פ הכוונה לטיפול (intention to treat) כלל את כל המשתתפים שקיבלו לפחות מנת תרופה אחת במחקר. ניתוח זה כלל 491 משתתפים, מהם 160 משתתפים בקבוצת ה-Exenatide, 166 משתתפים בקבוצת ה-Sitagliptin ו-165 משתתפים בקבוצת ה-Pioglitazone.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת ה-Exenatide נצפתה ירידה ממוצעת של 1.5% בערכי ההמוגלובין A1C (95% CI -1.7 – -1.4), לעומת ירידה של 0.9% בקבוצת ה-Sitagliptin (95% CI -1.1 – -0.7) וירידה של 1.2% בקבוצת ה-Pioglitazone (95% CI -1.4 – -1.0). החוקרים מציינים כי ההבדל בירידת ההמוגלובין A1C בין קבוצות ה-Exenatide וה-Sitagliptin היה -0.6% לטובת Exenatide (95% CI -0.9% – -0.4%, p<0.0001), וכי ההבדל בין Exenatide ו-Pioglitazone היה -0.3% (95% CI -0.6% – -0.1%, p=0.0165).

המשתתפים בקבוצת ה-Exenatide הורידו בממוצע כ-2.3 ק”ג ממשקלם (95% CI -2.9 – -1.7), לעומת ירידה ממוצעת של 0.8 ק”ג בקבוצת ה-Sitagliptin (95% CI -1.4 – -0.1). לעומת זאת, במשתתפים בקבוצת ה-Pioglitazone נצפתה עליה במשקל של 2.8 ק”ג בממוצע (95% CI 2.2 – 3.4).

לדברי החוקרים, 24% מהמשתתפים בקבוצת ה-Exenatide התלוננו על בחילה, לעומת 10% בקבוצת ה-Sitagliptin. תופעות הלוואי השכיחות ביותר בקבוצת ה-Pioglitazone כללו זיהום בדרכי הנשימה העליונות (10%) ובצקת פריפרית (8%).

DURATION-3

מחקר ה-DURATION-3 הינו מחקר אקראי מסוג תווית פתוחה, שכלל 456 משתתפים ממדינות שונות. המשתתפים סבלו מסוכרת סוג 2 וטופלו בתרופות להורדת רמות הסוכר במינון מקסימאלי למשך 3 חודשים לפחות, עם איזון גליקמי תת-אופטימאלי למרות הטיפול. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת זריקת Exenatide חד שבועית במינון 2 מ”ג, או לקבלת זריקת Insulin Glargine יומית במינון התחלתי של 10 IU והתאמת המינון ליעדי הטיפול. כמו כן, המשיכו המשתתפים ליטול את הטיפול הקבוע שלהם.

החוקרים חילקו את המשתתפים לקבוצות ע”פ ארץ הטיפול וע”פ הטיפול הקבוע. 70% מהמשתתפים טופלו ב-Metformin, ו-30% טופלו ב-Metformin בשילוב עם תרופה מקבוצת הסולפונילאוראה. ניתוח הנתונים נעשה ע”פ הכוונה לטיפול (intention to treat), ועורכי ניתוח הנתונים לא היו מודעים להקצאה האקראית (בניגוד למשתתפים ולרופאים המטפלים). יעד המחקר העיקרי היה השינוי בערכי ההמוגלובין A1C לאחר 26 שבועות הטיפול.

החוקרים מדווחים כי לניתוח היעילות היו זמינים נתונים על 448 משתתפים (228 בקבוצת ה-Exenetide ו-220 בקבוצת ה-Insulin Glargine). מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת ה-Exenatide נצפתה ירידה ממוצעת של 1.5% בערכי ההמוגלובין A1C, לעומת ירידה של 1.3% בקבוצת ה-Insulin Glargine.

הם מציינים כי החל מהשבוע ה-8 למחקר, הטיפול ב-Exenatide נקשר לירידה ממוצעת גדולה יותר בערכי ההמוגלובין A1C, והבדל זה נמשך עד לסיום המחקר. ההבדל בערכי ההמוגלובין A1C בין הקבוצות בשבוע 26 למחקר היה -0.16 לטובת Exenatide (95% CI -0.29 – -0.03, p=0.017).

החוקרים מוסיפים כי 60% מהמשתתפים בקבוצת ה-Exenatide השיגו את רמות המוגלובין A1C נמוכות מ-7%, לעומת 48% מהמשתתפים בקבוצת ה-Insulin Glargine (p=0.01). 35% מהמשתתפים בקבוצת ה-Exenatide השיגו רמות המוגלובין A1C של 6.5%, לעומת 23% מהמשתתפים בקבוצת ה-Insulin Glargine (p=0.004).

המשתתפים בקבוצת ה-Exenatide הורידו בממוצע 2.6 ק”ג במשקלם, לעומת עליה ממוצעת של 1.4 ק”ג במשקל בקבוצת ה-Insulin Glargine (p<0.001). במשתתפים בקבוצת ה- Insulin Glargine נצפו רמות סוכר בצום נמוכות יותר לעומת קבוצת ה-Exenatide, עם הבדל של 0.6 mmol/L בין הקבוצות (95% CI 0.2-1.0, p=0.001).

לדברי החוקרים, תופעות הלוואי היו דומות בין הקבוצות. הם מציינים כי בקבוצת ה-Exenatide נצפתה עלייה קלה אך מובהקת סטטיסטית בקצב הלב (מ-75 ל-79 פעימות לדקה), וכי במשתתפים שטופלו באינסולין לא נצפתה עליה בקצב הלב. הם מסבירים כי המשמעות הקלינית של ממצא זה אינה ברורה, ולא נצפו אירועים קליניים שליליים הקשורים לקצב הלב.

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי תוצאות המחקרים תומכות ביתרון של Exenatide ע”פ התרופות האחרות שנבדקו, הן מבחינת הירידה בערכי ההמוגלובין A1C והן מבחינת הירידה במשקל. עם זאת, היא הדגישה שיקולים נוספים בבחירת הטיפול, דוגמת העלות הכלכלית של התרופות.

מתוך הכנס American Diabetes Association 70th Scientific Sessions 2010.

לתוצאות DURATION-2 ב-Lancet

לתוצאות DURATION-3 ב-Lancet

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Foot and Ankle Surgery עולים מספר גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים לאחר אבחנה של כף רגל סוכרתית, כולל בית החולים בו אושפז החולה לראשונה, זיהום אתר ניתוחי, אלח-דם והיפרדות הגדם. כף רגל סוכרתית הינה סיבוך אפשרי של סוכרת, עם שיעורי הימצאות כיב של 6.3%. אשפוזים חוזרים לבית החולים […]

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) מלווה בעליה גדולה יותר בצפיפות העצם לעומת Teriparatide (טריפראטייד) לאחר שנה אחת, לצד שיעור גבוה יותר של חולים המשלימים תא הטיפול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide. […]

  • ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה לסייע בהקלה על תסמיני דיכאון בנשים לאחר-מנופאוזה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית זוהתה כטיפול תא-תרופתי מבטיח להקלה על דיכאון, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לסוג הפעילות היעיל ביותר. מטרתם כעת הייתה להשוות ולדרג את […]

  • יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Linvoseltamab במינון 200 מ”ג הוביל לתגובה עמוקה וממושכת, עם חציון משך תגובה של 29.4 חודשים בחולים עם מיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת, עם פרופיל בטיחות סביר. החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר בשלב I/II הראשון בבני אדם להערכת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה