שיווק ומנהל רפואי

בדיקות סקר שגרתיות למחלת צליאק מומלצות עבור חולי סוכרת מסוג 1 (מתוך הכנס ENDO 2010)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ENDO 2010, עולה כי יש לבצע בדיקות סקר שגרתיות למחלת צליאק בקרב ילדים חולי סוכרת סוג 1.

החוקרים מדגישים כי נוכחות תסמיני המחלה אינה צריכה להוות תנאי מקדים לביצוע הבדיקות.

לדברי החוקרים, על אף העובדה שחולי סוכרת סוג 1 מצויים בסיכון מוגבר למחלת צליאק, ועל אף קיומן של הנחיות לבדיקות סקר שפורסמו ע”י ה- American Diabetes Association, הלכה למעשה, חלק לא מבוטל מן האנדוקרינולוגים הפדיאטריים אינם מיישמים הנחיות אלו. לטענתם, יש להגביר את המודעות לכך בקרב הרופאים המטפלים, בייחוד בהתחשב בעובדה שמחלת הצליאק פעמים רבות אינה כוללת תסמינים ברורים.

במחקר הנוכחי בוצעה סקירה של 532 נבדקים עם סוכרת סוג 1 אשר פנו ליחידת האנדוקרינולוגית ילדים במוסד בו נערך המחקר במהלך תקופה של 3 שנים.

493 נבדקים (93%) עברו בדיקות סקר למחלת הצליאק תוך כשלושה חודשים ממועד אבחון הסוכרת.

מתוצאות המחקר עולה כי 25 חולי סוכרת סוג 1 (5.1%) הדגימו סרולוגיות חיוביות למחלת הצליאק בבדיקתם הראשונית.  מתוכם, ל- 11 נבדקים (44%) הודגמה מחלת צליאק עפ”י ביופסיה.

מתוך 468 הנבדקים (94.9%) שהיו בעלי סרולוגיות שליליות למחלת הצליאק בבדיקותיהם הראשוניות, ל- 14 (5.4%) היו בדיקות חוזרות חיוביות, ולנבדק יחיד מתוך 14 נבדקים אלו הייתה מחלת צליאק מוכחת בביופסיה 5 שנים לאחר אבחנת סוכרת סוג 1.  7 נבדקים נוספים מתוך ה- 14, לא עברו ביופסיות של המעי הדק טרם סיום המחקר.

סך הכל, ל- 12 חולי סוכרת סוג 1 (2.4%) הודגמה מחלת צליאק בביופסיה והם הועברו לדיאטה נטולת גלוטן.

יש לציין כי כ- 58% מהנבדקים עם ביופסיה חיובית למחלת צליאק, אובחנו עם מחלת הצליאק יותר משנה לאחר אבחנת מחלת הסוכרת.

אף לא אחד מהנבדקים עם ביופסיה חיובית למחלת הצליאק התלונן על תסמיני מערכת העיכול בטרם בוצעה אבחנה בביופסיה.  לאור זאת, מציינים החוקרים, כי אין לדחות בדיקות סקר למחלת צליאק עד להופעת תסמיני מערכת עיכול ברורים.

החוקרים מסיקים על סמך ממצאיהם על ביצוע בדיקות סקר למחלת הצליאק עבור חולי סוכרת סוג 1 בסמוך מאוד למועד אבחנת הסוכרת.

לאור הממצא לפיו מחלת הצליאק מתגלה לעתים רק מספר שנים לאחר אבחנת מחלת הסוכרת, החוקרים ממליצים על ביצוע בדיקות סקר למחלת הצליאק בקרב אוכלוסיה זו אחת לשנה.

עפ”י הספרות, מחקרים בעבר הדגימו כי לאור תכונות גנטיות משותפות, ההימצאות של מחלת הצליאק הינה גבוהה יותר בחולי סוכרת מסוג 1 ונעה בין 1% ל- 16%, בהשוואה ל- 0.3% עד 1% באוכלוסיה הכללית.

החוקרים מסבירים כי מחלת צליאק שאינה מאובחנת עלולה להביא לתחלואה משמעותית.  סיבוכים לטווח הקצר כוללים הפרעות גדילה, אובדן משקל וקושי באיזון גליקמי בחולי סוכרת סוג 1.  סיבוכים לטווח הארוך כוללים ממאירות של המעי הדק.

החוקרים מציינים כי על אף שמחלת הצליאק פעמים רבות הינה א-תסמינית, אירועים תכופים של היפוגליקמיה תסמינית עשויים להופיע בחולי סוכרת סוג 1 תוך שישה חודשים מאבחנת מחלת הצליאק.

המומחים מוסיפים כי קיים קשר ידוע בין שתי המחלות, כאשר שתיהן בעלות בסיס אוטואימוני ושתיהן נפוצות באופן יחסי.

לדבריהם, המחקר תומך בתועלת העולה מבדיקות סקר של ילדים חולי סוכרת סוג 1 עבור מחלת הצליאק.  ילד הסובל ממחלת הצליאק המצוי במצב תזונתי ירוד, אפילו במידה קלה, עלול לסבול מפגיעה בצמיחה ובהתפתחות הגוף כתוצאה מכך. 

יחד עם זאת, בדיקות סקר דורשות בדיקות דם יקרות מדי שנה, והמומחים אינם בטוחים כי תוצאות המחקר הנוכחי משמעותיות דיין על מנת לקבוע כי בדיקות אלו הכרחיות, ועל כן הם ממליצים על ביצוע מחקרים נוספים בתחום.

מתוך הכנס ENDO 2010: The Endocrine Society 92nd Annual Meeting, אשר נערך ביוני 2010 בסן דייגו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה