שיווק ומנהל רפואי

Saxagliptin לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy)

Saxagliptin היא תרופה חדשה ממשפחת מעכבי DPP-4 (Dipeptidyl Peptidase 4), המיועדת לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2, וניתנת כטיפול חד-יומי. בהשוואה לאנזימים אחרים מהמשפחה, Saxagliptin מכוונת באופן מאוד סלקטיבי כנגד DPP-4. בשל הפעילות הסלקטיבית כנגד DPP-4 והפרופיל הקליני והקרדיווסקולארי, Saxagliptin מהווה אפשרות טיפול חדשה ומעניינת ממשפחת מעכבי DPP-4.

.מעכבי DPP-4 הוצגו לראשונה כטיפול כנגד סוכרת מסוג 2 בשנת Saxagliptin. זוהי משפחת התרופות הראשונה בעלת השפעה כפולה, תלוית-גלוקוז, על תפקוד תאי אלפא ותאי ביתא, לעידוד הפרשת אינסולין ודיכוי הפרשת גלוקגון בנוכחות היפרגליקמיה. ההשפעה המשולבת הנ”ל מובילה לשיפור בהפרשת ההורמונים הללו לאחר ארוחה ובנוכחות היפרגליקמיה.

תרופות לטיפול בסוכרת מסוג 2 מהדור הקודם אינן מטפלות בכישלון המתקדם של תאי בטא ובתפקוד הלקוי של תאי אלפא. לעומתם מעכבי DPP-4 מובילים לעליה בריכוז של אינקרטינים בדם: GLP-1 (Glucagon-Like Peptide) ו-GIP (Gastric Inhibitory Polypeptide). התוצאה היא גירוי תלוי-גלוקוז להפרשת אינסולין ועיכוב הפרשת גלוקגון, ללא סיכון אינטרינזי להיפוגליקמיה. מצד שני, אין פגיעה, ואף ייתכן שיפור מסוים, בהפרשת הורמונים בנוכחות היפוגליקמיה.

מחקרים מעבדתיים העלו את האפשרות כי מעכבי DPP-4 מביאים לעליה במסת ובתפקוד תאי ביתא. ממצאים אלו עשויים לתמוך בהיפותזה לפיה מעכבי DPP-4, וכן טיפול באנאלוגים של GLP-1, מסייעים במניעת התקדמות סוכרת מסוג 2.

בהשוואה לסולפוניל-אוריאה ותיאזולידנידיונים, המלווים בעלייה במשקל, מעכבי DPP-4 אינם משפיעים על משקל הגוף של החולים. היתרון הבולט של תרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 נעוצה בעובדה שפעילותן תלויה ברמות הסוכר בדם, ללא סיכון אינטרינזי להיפוגליקמיה, וללא השפעה על משקל הגוף של החולים. היתרון של Saxagliptin הוא בפעילות הסלקטיבית כנגד DPP-4, כך שניתן להסתפק במינון נמוך של התרופה בטיפול כנגד סוכרת מסוג 2.

לSaxagliptin משך פעילות ממושך המאפשר מינון חד יומי. לאחר מתן אוראלי של Saxagliptin חלה עליה של פי 1.5 עד 3 בריכוז הGLP-1 האנדוגני.

Saxagliptin אושר בשנת 2009 הן ע”י ה-FDA לשימוש ב ארה”ב, והן ע”י ה-EMEA לשימוש באירופה.

תוכנית פיתוח התרופה הייתה אינטנסיבית וכללה 5346 חולים ברמות HbA1c שונות, חלקם חולים נאיבים, כמונותרפיה ובשילוב עם תרופות סוכרת שונות, וכן חולי כליות וכבד.

בחולי סוכרת מסוג 2, המטופלים ב- Saxagliptin במינון 5-10 מ”ג, פעם ביום, חל שיפור מובהק במדדי HbA1c ובמדדים גליקמיים, כאשר הטיפול נסבל היטב ע”י החולים, בליווי פרופיל בטיחות טוב בין אם ניתן כטיפול בודד או בשילוב עם מטפורמין ותרופות פומיות אחרות כנגד סוכרת.

במחקר בו נערכה השוואה ישירה בין Sitagliptin ו-Saxagliptin, נמצא כי Saxagliptin אינו יעיל פחות מ-Sitagliptin. סקירה של מחקרים בשלב 2 ובשלב 3 הדגימה השפעה קרדיווסקולארית חיובית בחולים שטופלו ב- Saxagliptin.

בשל הסלקטיביות הגבוהה ל DPP-4 , הפרופיל הקליני והקרדיווסקולארי שלו , Saxagliptin מהווה מעכב  DPP-4 חדש ואטרקטיבי.

Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy 2010:3; 117-124

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה