שיווק ומנהל רפואי

שימוש בתיאוריות התנהגותיות במטרה לשנות הרגלים תזונתיים ובריאותיים (מתוך ה- Journal of the American Dietetic association)

הסקירה נערכה בהמלצת דלית וייסמן, עורכת מדור תזונה:

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בגיליון יוני של הירחון Journal of the American Dietetic association, עולה כי קיימת עדות חזקה לתועלת שבשימוש משולב בתיאוריה התנהגותית ותיאוריה קוגניטיבית-התנהגותית בטיפול המכוון לשינוי הרגלי תזונה, משקל וגורמי סיכון לסוכרת ולתחלואה קרדיו-וסקולארית.

לדברי החוקרים, תיאוריות ומודלים לשינוי התנהגותי, אשר בעלי תוקף בתחום התזונה, מציעים הסברים סיסטמטיים באשר לשינויים התנהגותיים הקשורים לתזונה, והם הכרחיים לתהליך הטיפול התזונתי, להדרכות תזונתיות, להתערבות ולהערכת התוצאות.

קבוצת ה- American Dietetic Association Evidence Analysis Library Nutrition

Counseling Workgroup ביצע סקירה סיסטמטית של ספרות הקשורה בתיאוריות שינוי התנהגותי ואסטרטגיות המצויות בשימוש תזונאים, כאשר נכללו בסופו של התהליך 87 מחקרים.

מתוצאות הניתוח עולה כי שימוש משולב בתיאוריה התנהגותית ותיאוריה קוגניטיבית-התנהגותית, עליה מבוססת שיטת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT – cognitive behavioral therapy ), הינו יעיל בכמה היבטים תזונתיים.

יעילות ניכרת הודגמה באופן ספציפי בקרב חולי סוכרת סוג 2, שטופלו ב- CBT אינטנסיבי במשך 6 12 חודשים וכן במשך למעלה מ- 12 חודשים, במושגים של מניעה או דחיית הופעת סוכרת סוג 2 ויתר לחץ דם.

מחקרים מעטים העריכו את יישום המודל הטרנס-תיאורטי על שינוי התנהגותי הקשור לתזונה.  כמו כן, רק קומץ מחקרים תיעדו את יעילות הייעוץ התזונתי בהתבסס על תיאוריה חברתית-קוגניטיבית.

אסטרטגיות ייעוץ מסוג ראיונות על בסיס מוטיבציה הדגימו יעילות גבוהה, בעיקר בשילוב עם CBT.

בנוסף הודגמה עדות חזקה ליעילות גבוהה של ניטור עצמי ותחליפי ארוחות ו/או תוכניות ארוחות מובנות.  לעומת זאת, שיטות תגמול כספי לא הוכחו כיעילות.

לדברי החוקרים, הצבת מטרות, פתרון בעיות ותמיכה חברתית הינן שיטות יעילות, אולם מחקר נוסף דרוש באוכלוסיות שונות. 

החוקרים ממליצים על תיעוד שגרתי והערכה של יעילות תיאוריות שינוי התנהגותי ומודלים המצויים בשימוש של תזונאים.

J Am Diet Assoc. 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה