שיווק ומנהל רפואי

האם קיים קשר בין חסר ויטמין D ובין סיכון מוגבר להתפתחות טרשת נפוצה? (מתוך Lancet Neurology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במאמר סקירה חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Lancet Neurology מציינים החוקרים כי הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS) נקבע על ידי שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. לדבריהם, אלו האחרונים כוללים גם רמות בלתי מספיקות של ויטמין D בסרום. מאחר וחסר ויטמין D הינו אנדמי ברחבי העולם, הם מציעים, יתכן ותוספים תזונתיים של הוויטמין יובילו לירידה בהיארעות המחלה.

החוקרים סוקרים ומנתחים את המחקרים האפידמיולוגיים הקיימים אשר בוחנים את הקשר בין ויטמין D ובין הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה או חומרתה, ואת השלכותיהם האפשריות ביחס לטיפול במחלה ולמניעתה.

בין מסקנות החוקרים, הם מציינים כי תוספי ויטמין D באנשים בריאים הינה גישה מתפתחת בהקשר של מניעת טרשת נפוצה, כשמחקרים שונים מציעים כי ריכוזי ויטמין D במהלך גיל ההתבגרות המאוחר והבגרות המוקדמת הינם בעלי השפעה מרכזית על הסיכון להתפתחות המחלה.

לדברי החוקרים, יש צורך במחקר גדול שיבוצע תוך הקצאה אקראית של החולים, במטרה לבחון את בטיחות ויעילות התערבות של תוספי ויטמין D בהיקף רחב לשם מניעת MS, אם כי לטענתם מחקר שכזה יצריך מתן מינונים גבוהים יחסית של הוויטמין למאות או אלפים של בוגרים צעירים ולמשך מספר שנים לכל הפחות.

החוקרים מוסיפים כי ראיות התומכות בהשפעה תרפואטית של ויטמין D על שינוי מהלך המחלה הינן פחות משכנעות מאלו העוסקות בהשפעתו המניעתית. עם זאת, ישנו לדבריהם די מידע התומך בצורך בעריכת מחקרים גדולים בהקצאה אקראית במטרה לבחון שמא תוספי ויטמין D יעכבו את התקדמות המחלה מאירוע דה-מיאלינציה ראשון לטרשת נפוצה או לצורך בטיפול.

בנוסף, מציינים החוקרים כי בדיקות סקר של רמות ה-25-Hydroxyvitamin D בסרום תבאנה קרוב לודאי לאיתור מספר רב של חולים הסובלים מרמות בלתי מספיקות של ויטמין D או מחסר שלו, ואשר עשויים להרוויח מנטילת תוספי ויטמין D לשם המניעה של אוסטיאופורוזיס וסיבוכים אחרים.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, טוענים מומחים בתחום כי יש צורך בהמשך המחקר בתחום במטרה להשיב לשאלות הפתוחות הרבות שנותרות. בינתיים, הם מציעים, נראה כי יש מקום לנקיטת צעדים לפתרון בעיית החסר בויטמין D בקרב אוכלוסיות המצויות בסיכון גבוה. לדבריהם, מאחר ויהיה צורך (במעקב) של עשורים בכדי לזהות תועלת של גישה טיפולית זו ביחס למניעה של טרשת נפוצה, הרי שקובעי המדיניות יהיו זקוקים למידע ארוך טווח. עם זאת, התועלת הבריאותית והכלכלית האפשרית כתוצאה מגישה שכזו עשויה להפוך השקעה זו לכדאית.

The Lancet Neurology 2010; 9(6):599-612

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה