שיווק ומנהל רפואי

האם סטטינים מונעים התקדמות היצרות של המסתם המיטראלי? (Circulation)

ממחקר תצפיתי חדש עולה כי טיפול בסטטינים עשוי להאט את התקדמות היצרות של המסתם המיטראלי בחולים עם מחלת לב ריאומטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב ריאומטית עודנה נפוצה ברחבי העולם, בעיקר במדינות מתפתחות. לעיתים קרובות היא מובילה להסתיידות והיצרות של המסתם המיטראלי, המתקדמת באופן הדרגתי ובסופו של דבר מובילה למות החולה. יש עדויות לפיהן טיפול בסטטינים עשוי להאט את הסתיידות המסתם הלבבי, והחוקרים ביקשו לבחון את הנושא על-בסיס נתונים ממאגר ארוך-טווח של חולים עם מחלת לב ריאומטית. הם התבססו על מאגר נתונים לזיהוי מבוגרים עם היצרות ריאומטית של מסתם מיטראלי במהלך 20 שנים (בין אוקטובר 1988 ועד מרץ 2009).

מדגם המחקר כלל 371 חולים עם מעקב ממוצע של 6.1 שנים. 35 חולים (11.1%) טופלו בסטטינים ו-280 (88.9%) לא נטלו סטטינים. היצרות מסתם מיטראלי התקדמה לאט יותר בקבוצת המטופלים בסטטינים: קצב ירידה בשטח המסתם המיטראלי היה נמוך יותר משמעותית (0.027 לעומת 0.067 סמ”ר בשנה,  p=0.005). השינוי השנתי בממוצע המפל דרך המסתם המיטראלי היה גם הוא נמוך יותר בקרב המטופלים בסטטינים (0.20 לעומת 0.58 מ”מ כספית בשנה,  p=0.023). תוצאות דומות זוהו עבור מדדים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מניתוח הנתונים עולה קצב התקדמות איטי יותר משמעותית של מחלה ריאומטית של מסתם מיטראלי בקרב חולים שטופלו בסטטינים. הם מציינים כי מגבלות המחקר כוללות מבנה רטרוספקטיבי, תצפיתי, וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Circulation 2010; 121: 2130-6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה