שיווק ומנהל רפואי

פיתוח ישראלי מבטיח של לבלב מלאכותי לחולי סוכרת (Diabetes Care )

מחקר אודות פיתוח ישראלי חדש של לבלב מלאכותי מדווח כעת ב-Diabetes Care וגם באמצעי התקשורת הכלליים.

המחברים מציינים שהמערכות הנוכחיות של לבלב מלאכותי מבוססות באופן מסורתי על שליטה ליניארית או על מודלים מתימטים של יחסי גלוקוז-אינסולין. בקרת סוכר בדם באמצעות שיטות אלה היא מוגבלת לעומת רמת המורכבות של המערכת הביולוגית. 

מטרת המחקר הייתה לתאר את העקרונות והביצועים הקלינים של מערכת ייחודית הנקראת  MD-Logic Artificial Pancreas ובקיצור MDLAP .

ה-MDLAP מאפשר שימוש בגישה לוגית המתחשבת בגורמי זמן והסתברות ולמעשה מחקה את תהליך החשיבה וקבלת ההחלטות של מטפל איש מקצוע. המערכת עושה שימוש בשילוב של בקרה לטווח ובקרה ליעד רמות סוכר.

נערכו מחקרים קלינים לבדיקת הישימות ב-7 מבוגרים עם סוכרת סוג 1 בגילים 19-30 שהיו חולים למשך 10 שנים בממוצע, ורמת ה-HbA1C שלהם הייתה 6.6% בממוצע. כל המשתתפים עברו 14 טיפולים מלאים של 8 שעות (במצבי צום ולאחר ארוחה) ומעקב של 24 שעות.

נמצא שרמת השיא של הסוכר לאחר הארוחה הייתה 224 מ”ג/ד”ל, והרמות חזרו לרמות של מתחת ל-180 מ”ג/ד”ל בתוך 2.6 שעות בממוצע, ונשארו יציבות בטווח הנורמלי למשך שעה אחת לפחות. במהלך 24 שעות, 73% מרמות הסוכר היו בטווח שבין 70-180 מ”ג/ד”ל, כש-27% מהבדיקות הראו תוצאה של מעל 180 מ”ג/ד”ל ולא נרשמו קריאות מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל.

לא היה אף דיווח על היפוגליקמיה סימפטומטית במהלך כל המחקר.

החוקרים מסכמים כי ה-MDLAP היא מערכת מבטיחה לבקרה אינדבדואלית של סוכר בחולי סוכרת סוג 1 . המערכת מתוכננת להביא למינימום את רמות הסוכר הגבוהות בשיא ולמנוע היפוגליקמיה מאידך. מחקרים נוספים מתוכננים בקבוצות אוכלסיה רחבות יותר.

Diabetes Care. 2010 Feb 11

בכתבה בעיתון הארץ מצוטט פרופ’ משה פיליפ שהיה שותף למחקר כי המערכת אינה כה רחוקה משימוש פרקטי. לכתבה המלאה בהארץ – נא להקליק כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה