שיווק ומנהל רפואי

מחקר חדש משווה בין היעילות של תכשירים למניעת היריון דחופה (מתוך כנס Lancet)


מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Lancet ביקשו החוקרים להשוות את היעילות והבטיחות של הטיפול ב-Ulipristal Acetate לאלו של Levonorgestrel למטרת מניעת היריון דחופה. המחקר בוצע תוך הקצאה אקראית של המטופלות, ובנוסף נערכה מטה-אנליזה של תוצאות המחקר הנוכחי עם אלו של מחקר קודם.

במחקר נכללו 2,221 נשים עם מחזורים סדירים אשר התייצגו למרפאת תכנון המשפחה לשם מניעת היריון דחופה תוך חמישה ימים מקיום יחסי מין לא מוגנים. המטופלות הוקצו אקראית לקבל מנה בודדת של Ulipristal Acetate פומי במינון של 30 מ”ג (כך ב-1,104 נשים) או לחילופין Levonorgestrel פומי במינון של 1.5 מ”ג (כך ב-1,117 נשים). החוקרים מציינים כי נשמרה סמיות לאופי הטיפול רק עבור המטופלות עצמן. בדיקת המעקב בוצעה בין חמישה לשבעה ימים לאחר המועד הצפוי של הופעת הוסת הבאה. היעד העיקרי של המחקר היה שיעור ההריונות בקרב נשים אשר טופלו בתכשיר למניעת היריון דחופה תוך 72 שעות מקיום יחסי מין לא מוגנים, עם סף Non-inferiority של הבדל של 1% בין הקבוצות (גבול של 1.6 עבור יחס הסיכויים).

בעת ניתוח הנתונים, נפסלו מהשתתפות הנשים אשר אבדו למעקב, אלו מעל גיל 35 שנים או אלו עבורן לא ידוע היה מצב ההיריון בעת המעקב. נפסלו בנוסף הנשים אשר נרשמו למחקר פעם נוספת.

החוקרים מדווחים כי לאחר פסילת הנשים האמורות, נותרו 1,696 נשים אשר טופלו בתכשיר למניעת היריון דחופה תוך 72 שעות מקיום יחסי מין (מהן 844 טופלו ב-Ulipristal Acetate ו-852 טופלו ב-Levonorgestrel). נרשמו לדבריהם 15 היריונות בקרב הנשים בקבוצת ה-Ulipristal Acetate (1.8%) לעומת 22 היריונות (2.6%) בקרב הנשים בקבוצת ה-Levonorgestrel (OR, 0.68; 95% CI = 0.35-1.31).

החוקרים מוסיפים כי בקרב 203 הנשים אשר טופלו בתכשיר למניעת היריון דחופה בין 72 ל-120 שעות לאחר קיום יחסי המין, נרשמו שלושה הריונות, כולם בקבוצת הנשים שטופלו ב-Levonorgestrel.

באשר לתופעות הלוואי של הטיפול, מציינים החוקרים כי אלו התכופות ביותר היו כאבי ראש (213 אירועים [19.3%] בקרב 1,104 הנשים בקבוצת ה-Ulipristal Acetate לעומת 211 אירועים [18.9%] בקרב 1,117 הנשים בקבוצת ה-Levonorgestrel). שתי תופעות לוואי רציניות הוגדרו ככאלו שניתן כנראה לייחסן לטיפול בתכשיר למניעת היריון דחופה, והן סחרחורת (באשה שטופלה ב-Ulipristal Acetate) והיריון מולארי (באשה מקבוצת ה-Levonorgestrel).

לצד ממצאיהם אלו, ביצעו החוקרים מטה-אנליזה של מחקר זה ושל מחקר קודם שפורסם בנושא, ומצאו כי בין 0 ל-72 שעות מקיום יחסי המין, נרשמו 22 הריונות (1.4%) בקרב 1,617 הנשים בקבוצת ה-Ulipristal Acetate לעומת 35 היריונות בקרב 1,625 הנשים (2.2%) בקבוצת ה-Levonorgestrel (p = 0.046).

החוקרים מסכמים כי התכשיר Ulipristal Acetate מספק לנשים ולרופאיהן חלופה יעילה לשם מניעת היריון דחופה, אשר ניתן לעשות בה שימוש עד לחמישה ימים לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים.

Lancet 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה