שיווק ומנהל רפואי

השוואה בין משטרי אינסולין שונים בחולי סוכרת סוג 2 (מתוך Diabetes, Obesity and Metabolism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2010 של ה- Diabetes, Obesity and Metabolism עולה כי חולי סוכרת סוג 2, שימוש במשטר אינסולין הדוק, המשלב אינסולין בזאלי עם אינסולין מהיר פעולה לפני הארוחות הוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם, בהשוואה לשימוש בתערובת אינסולין פעמיים ביום.

מטרת המחקר הייתה להשוות בין הבטיחות והיעילות של משטר אינסולין הדוק, הכולל מתן חד-יומי של האינסולין הבזאלי Glargine (לנטוס, סנופי-אבנטיס) בשילוב עם מתן האינסולין מהיר-הפעולה Glulisine (אפידרה, סנופי-אבנטיס) לפני הארוחה, לעומת טיפול רגיל, הכולל מתן תערובת אינסולין פעמיים ביום.

זהו מחקר אקראי-מבוקר ורב-מרכזי מסוג תווית פתוחה, שנמשך 52 שבועות וכלל 310 משתתפים עם סוכרת סוג 2, אשר טופלו בתערובת אינסולין עם או ללא Metformin. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת משטר אינסולין משולב הכולל אינסולין Glargine ו-Glulisine (n=153), או לקבלת תערובת אינסולין פעמיים ביום (n=157). יעד המחקר העיקרי היה השינוי בערכי המוגלובין A1C לאורך תקופת המחקר.

החוקרים מציינים כי מאפייני המשתתפים ב-2 הקבוצות היו דומים, כולל גילם, המוגלובין A1C בעת ההצטרפות, משקל גופם ומשך מחלת הסוכרת. מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת משטר האינסולין המשולב נצפתה ירידה ממוצעת של 1.31%- בערכי ההמוגלובין A1C, לעומת ירידה של 0.8%- בקבוצת תערובת האינסולין (p=0.0001).

החוקרים מדווחים כי יותר משתתפים בקבוצת המשטר המשולב השיגו ערכי המוגלובין A1C של 7% ומטה, בהשוואה לקבוצת תערובת האינסולין (46.6% לעומת 27.9%, p=0.0004), וכי בקבוצת המשטר המשולב נצפו ערכי סוכר נמוכים יותר בדם במהלך היום וכן לאחר הארוחה, באופן מובהק סטטיסטית.

משתתפים בקבוצת משטר האינסולין המשולב עלו במשקלם כ-3.6 ק”ג במהלך המחקר, לעומת עלייה של 2.2 ק”ג בקבוצת תערובת האינסולין (p=0.0073). החוקרים מציינים כי לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות במספר אירועי ההיפוגליקמיה.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי בקרב חולי סוכרת סוג 2, מתן משטר אינסולין הדוק המשלב אינסולין בזאלי עם אינסולין מהיר פעולה הוביל לאיזון גליקמי טוב יותר בהשוואה למתן תערובת אינסולין, ללא עלייה בשיעור אירועי ההיפוגליקמיה.

Diabetes Obes Metab. 2010;12(2):115-23.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה