שיווק ומנהל רפואי

האם קיים קשר בין נטילת תרופות צמחיות ובין חומרת אסתמה? (מתוך Annals of Allergy, Asthma & Immunology)

ממחקר חדש מניו-יורק עולה כי בחולי אסתמה הנוטלים תרופות צמחיות, נטייה לתסמינים חמורים יותר, והם נוהגים להשתמש פחות במשאפים שלהם.

האם חולים אלו נשענים יתר על המידה על תרופות צמחיות לא-מוכחות? או האם הם פונים לטיפולים אלטרנטיביים מאחר שאינם זוכים להקלה מספקת עם הטיפול התרופתי? שאלות אלו עדיין לא-זכו למענה. אין ספק כי רופאים המטפלים בחולי אסתמה, צריכים לברר על נטילת תרופות צמחיות במיוחד בחולים עם מחלת אסתמה שאינה-מאוזנת.

לדברי החוקרים, אעפ”י שרפואה משלימה ואלטרנטיבית עשויה להתאים לחלק מהחולים, יש לשלבה עם תרופות במרשם (משאפים). מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי 4 מכל 5 מבוגרים עם אסתמה מדווחים על פניה לשירותי רפואה משלימה ואלטרנטיבית. החוקרים תהו אם חולים נטלו להשתמש בתכשירים אלו במקום משאפים, הנחשבים הכרחיים לאיזון אסתמה.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים ערכו סקר בין חולים עם אסתמה פרסיסטנטית, שטופלו במרפאות חוץ במזרח הארלם, ניו-יורק, להערכת שימוש בתכשירים אלו. הם גם דירגו את איזון מחלת אסתמה של החולים וחילקו שאלונים להערכת הידע והתפיסות שלהם בנוגע לאסתמה.

החוקרים מצאו כי 25% מהחולים שנטלו תרופות צמחיות היו למעשה מודעים טוב יותר לתהליך הדלקתי בריאות, כבסיס למחלת אסתמה, בהשוואה לאלו שלא נטלו תרופות צמחיות. אלו שפנו לשירותי רפואה משלימה ואלטרנטיבית היו מודאגים יותר מתופעות הלוואי של המשאפים, והתקשו יותר לעקוב אחר משטר הטיפול התרופתי.

ממצאים אלו עשויים להעיד על הסיבה בגינה חולים המשתמשים בתרופות צמחיות נטו להשתמש במשאפים פחות מהנדרש. הם עשויים להסביר מדוע חולים אלו סובלים ממחלה חמורה יותר, בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפולים משלימים.

מצד שני, עליה בחומרת המחלה עשויה להוביל את החולים לפנות לתרופות צמחיות כמוצא אחרון, כאשר הטיפול הקונבנציונאלי כשל.

החוקרים קוראים לרופאים לנהל דיון לא-ביקורתי עם מטופליהם, בנוגע לדרכים לשיפור איזון מחלת אסתמה.

Annals of Allergy, Asthma & Immunology, February 2010; vol 104: pp 132-138

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה