שיווק ומנהל רפואי

היעילות של חומצות שומן אומגה-3 במניעת פסיכוזה (מתוך Archives of General Psychiatry)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2010 של ה- Archives of General Psychiatry עולה, כי מתן חומצות שומן מסוג omega-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) למשתתפים בסיכון גבוה מאוד, הוביל לצמצום הסיכון להתקדמות לפסיכוזה קלינית.

החוקרים מציינים כי קיימים קריטריונים תקפים לחיזוי הסיכון לפסיכוזה במטופלים עם פגיעות מוגברת למצב, וכי בעבודות קודמות נמצא שמתן טיפול מוקדם וטיפול מניעתי עשויים לשפר את התוצאות במטופלים אלו. עם זאת, השימוש בתרופות אנטיפסיכוטיות לצורך מניעה הוא שנוי במחלוקת לאור פרופיל תופעות הלוואי שלהן, בייחוד במטופלים צעירים. הם מוסיפים כי בספרות קיימות ראיות לכך ש-PUFA עשויות לצמצם את התסמינים הפסיכוטיים, וייתכן שיש לחומצות השומן הללו תפקיד מגן על מערכת העצבים. לדבריהם, ל-PUFA אין תופעות לוואי משמעותיות, ועל כן הן אידיאליות לטיפול מניעתי. מטרת המחקר הייתה להעריך האם לטיפול קצר טווח ב-PUFA יש השפעה על ההתקדמות לפסיכוזה במשתתפים צעירים בעלי סיכון גבוה מאוד לפסיכוזה.

המחקר כלל משתתפים בגיל 13-25 שנים שהופנו ליחידה לזיהוי פסיכוזה במרכז אוסטרלי גדול. בדיקת המשתתפים העלתה כי הם סובלים מסיכון גבוה מאוד להתקדמות לפסיכוזה, של עד 40% בתוך 12 חודשים. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת טיפול ב-PUFA (כשמן דגים מרוכז) או פלסבו למשך 12 שבועות, ועקבו אחריהם למשך שנה אחת. יעד המחקר העיקרי היה אבחנת הפרעה פסיכוטית.

החוקרים מדווחים כי 256 מטופלים נבדקו, ו-81 נמצאו מתאימים להשתתפות וחולקו באקראי לקבוצות המחקר (41 בקבוצת ה-PUFA, 40 בקבוצת הפלסבו). הם מציינים כי 93.8% מהמשתתפים סיימו את המחקר במלואו.

מתוצאות המחקר עולה כי למשתתפים בקבוצת ה-PUFA נמצא סיכון נמוך באופן מובהק להתקדמות לפסיכוזה לאחר 12 חודשים (4.9% לעומת 27.5% בקבוצת הפלסבו, p=0.007). הבדל הסיכון המצטבר לפסיכוזה בין 2 הקבוצות היה 22.6% (95% CI 4.8-40.4).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי מתן טיפול בן 3 חודשים ב-PUFA למשתתפים בסיכון גבוה מאוד לפסיכוזה, הוביל לצמצום היארעות ההתקדמות לפסיכוזה במשך 12 חודשים. הם מעריכים כי מספר המטופלים להם יש לתת את הטיפול (number needed to treat ) על מנת למנוע מקרה התקדמות לפסיכוזה אחד הוא 4 (95% CI 3-14), ומסבירים כי מדובר בהשפעה דומה לזו של תרופות אנטיפסיכוטיות במטופלים דומים. כמו כן, הם מציינים כי ההשפעה הטיפולית של PUFA המשיכה גם לאחר סיום הטיפול, בניגוד לידוע על טיפול בתרופות אנטיפסיכוטיות.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים את מדגם המשתתפים הקטן ואת הבחירה הסלקטיבית של המשתתפים, ומדגישים כי יש לפרש את תוצאות המחקר בזהירות ולערוך מחקרים נוספים בתחום.

Arch Gen Psychiatry 2010; 67: 146-54

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה