שיווק ומנהל רפואי

האם יש מקום למתן Levetiracetam בטיפול בהפרעת חרדה חברתית מוכללת (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי Levetiracetam (קפרה) אינו טיפול יעיל במקרים של הפרעת חרדה חברתית מוכללת, בדרגה בינונית עד חמורה.

לאור נתונים מוקדמים, החוקרים קיוו כי Levetiracetam יהווה חלופה יעילה לטיפולים התרופתיים הקיימים, דוגמת תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor). אך מהתוצאות התברר כי לא זה המצב.

במחקר הרב-מרכזי, שנערך במשך 12 שבועות, החוקרים בחנו את הבטיחות והיעילות של Levetiracetam בטיפול ב-217 חולים שענו על קריטריוני DSM-IV להגדרת הפרעת חרדה חברתית מוכללת. בכל המשתתפים תועד מדד של 60, לפחות, לפי סולם LSAS (Leibowitz Social Anxiety Scale), ועד 17 נקודות לפי סולם Hamilton Depression Rating Scale.

היעד העיקרי היה השינוי הממוצע במדד LSAS בהשוואה למצב בתחילת המחקר. תגובה קלינית הוגדרה בנוכחות ירידה של מעל 30% במדד LSAS.

לאחר תקופת הרצה בת שבוע, החולים חולקו באקראי לטיפול הפעיל או פלסבו. בקבוצת הטיפול, Levetiracetam ניתן במינון 250 מ”ג ביום, עם העלאת המינון עד למקסימום של 3000 מ”ג ביום (1500 מ”ג, פעמיים ביום) עד לתום השבוע השישי. המינונים נותרו קבועים למשך 6 השבועות האחרונים.

החוקרים מדווחים כי 148 חולים (70% מהמטופלים ב- Levetiracetam ו-67% מהביקורות) השלימו את הטיפול. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות מבחינת המאפיינים הדמוגרפים והקליניים של החולים שלא סיימו את המחקר.

על-בסיס ניתוח ITT (Intention-To-Treat), החוקרים לא מצאו הבדלים מובהקים בין השינוי הממוצע במדד LSAS בין מטופלים ב- Levetiracetam ומטופלי פלסבו (24.4- לעומת 28.7-, בהתאמה). שיעורי התגובה היו דומים בשתי הקבוצות (41.3% עם Levetiracetam ו-46.6% עם פלסבו). שיעורי ההפוגה היו דומים גם הם (13.8% ו-18.4%, בהתאמה).

תופעות הלוואי היו ברובן קלות עד בינונית, ושיעור תופעות הלוואי בעקבות הטיפול היה דומה בשתי הקבוצות. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו כאבי ראש, עייפות וישנוניות.

J Clin Psychiatry 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה