שיווק ומנהל רפואי

שכיחות גבוהה של אוסטיאופורוזיס בחולי COPD (מתוך Chest)

מניתוח נתוני מחקר TORCH עולה שכיחות גבוהה של אוסטיאופורוזיס בחולי COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), עם זאת, טיפול במשאפי סטרואידים לא השפיע על היארעות אוסטיאופורוזיס במהלך תקופה של שלוש שנים.

לדברי החוקרים, בחולי COPD קיים חשש מפני תופעות הלוואי האפשריות של משאפי סטרואידים על בריאות העצם: מחקר TORCH הוא מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל חולי COPD שטופלו במשאפי סטרואידים (Fluticasone), ביתא-אגוניסטים ארוכי טווח (Salmeterol), ובשילוב של שני אלו, במשך שלוש שנים. הם מדווחים על הערכת בריאות העצם בקבוצת חולים שנכללו במחקר.  כחלק ממבנה המחקר, ערכי BMD (Bone Mineral Density) של הירך ועמוד השדרה המותני נבדקו בתחילת המחקר וכל שנה לאחר מכן. החוקרים תיעדו את ההיארעות של שברי עצמות טראומטיים ולא-טראומטיים.

מבין 6,184 משתתפים שנכללו במחקר כולו, הסקירה התמקדה ב-658 משתתפים מ-88 מרכזים בארה”ב. על-בסיס מדידות BMD, 18% מהגברים ו-30% מהנשים אובחנו עם אוסטיאופורוזיס בתחילת המחקר; 42% מהגברים ו-41% מהנשים אובחנו עם אוסטיאופניה. רק 43% השלימו את כל הבדיקות שתוכננו מראש, אולם באלו עבורם היו תוצאות זמינות, הירידה בערכי BMD לאחר שלוש שנים הייתה קטנה, ללא הבדל מובהק בין קבוצות הטיפולים הפעילים ופלסבו. כמו כן, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית בהיארעות שברים, שהייתה נמוכה באופן כללי (5.1% לעומת 6.3%), ודומה להיארעות בכלל אוכלוסיית המשתתפים במחקר TORCH.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שאוסטיאופורוזיס היא מחלה נפוצה בחולי COPD, הטיפול במשאפי סטרואידים למשך עד שלוש שנים אינו משפיע משמעותית על ערכי BMD, בהשוואה לפלסבו.

Chest 2009; 136: 1456-65

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה