שיווק ומנהל רפואי

האם משתלם לערוך בדיקות סקר לדיכאון לאחר לידה? (מתוך BMJ)

ממחקר חדש מבריטניה עולה כי בדיקות סקר שגרתיות להערכת דיכאון לאחר-לידה במסגרת ראשונית, כפי שמומלץ לפי ההנחיות האחרונות בבריטניה, אינן משתלמות מבחינת עלות-תועלת.

במאמר שפורסם במהדורת 22 בדצמבר של British Medical Journal כותבים החוקרים כי בדיקות סקר אלו אינן מחזירות את ההשקעה, בעיקר בשל עלות הטיפול בנשים שאובחנו בשוגג עם דיכאון.

החוקרים מסבירים כי דיכאון לאחר לידה היא בעיה חשובה, הן מבחינת קלינית, הן מבחינה כלילית והן מבחינה חברתית. בעיה זו לא-זכתה לתשומת לב מספקת, וקיים טיפול יעיל בהפרעה זו. עם זאת, ההחלטה אם לערוך בדיקות סקר עוררה מחלוקת רבה.

ההערכה היא כי 11% מהנשים סובלות מדיכאון קל או חמור, 6 שבועות לאחר לידה. מתוצאות המחקר עולה כי לדיכאון לאחר-לידה השפעה משמעותית על האם, בן-זוגה, המשפחה, האינטראקציה בין האם והילד, וכן ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של התינוק בטווח הארוך, בעיקר כאשר הדיכאון האימהי מופיע במהלך השנה הראשונה לחיים.

שיטות פורמאליות לאבחנה, דוגמת שאלונים כלליים או לאחר-לידה, זכו לתמיכה רבה. יתרה מזאת, הנחיות קליניות שפורסמו לאחרונה מטעם NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence), תומכות בהצגת שאלות קצרות לזיהוי דיכאון אפשרי לאחר-לידה, בסיוע מדדים דוגמת Edinburgh Postnatal Depression Scale. עם זאת, החוקרים מציינים כי יחס עלות-תועלת של גישות אלו אינו-ידוע.

באמצעות מודל ממוחשב להערכת עלות-תועלת של בדיקות סקר שגרתיות לדיכאון לאחר-לידה במסגרת ראשונית, החוקרים מצאו כי השימוש בשאלונים להערכת דיכאון אינו משתלם, בהשוואה לטיפול שגרתי בלבד.

לדוגמא, החוקרים מצאו כי יחס עלות-תועלת האינקרמנטלי של Edinburgh Postnatal Depression Scale עמד על 41,103 פאונדים לכל QALY (Quality-Adjusted Life-Year) מדד המשלב כמות ואיכות חיים בהשוואה לטיפול שגרתי בלבד.

היחס של כל הגישות נע בין 49,928 פאונדים ל-272,463 פאונדים לכל QALY, בהשוואה לטיפול שגרתי בלבד. מנגד, גישת טיפול סטנדרטי בלבד היא המשתלמת ביותר מבחינת עלות-תועלת.

BMJ. Published online December 22, 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה