שיווק ומנהל רפואי

אימון כוח אינטנסיבי עשוי לשפר את מסת השריר ותפקוד חולי Rheumatoid Arthritis (מתוך Arthritis and Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 בדצמבר 2009 של ה- Arthritis and Rheumatism, עולה כי אימון כוח/התנגדות בעוצמה גבוהה הוביל לשיפור במסת הגוף הרזה ובתפקוד חולי Rheumatoid Arthritis (RA).

במחקר קודם שערכו החוקרים נמצא כי אימון כוח אינטנסיבי בתדירות של 3 פעמים בשבוע למשך 12 שבועות, הוביל לעלייה מובהקת במסת הגוף הרזה ובמסה הרזה האפנדיקולרית, לירידה באחוז השומן ולשיפור אובייקטיבי משמעותי בתפקוד של חולי RA כחקטים.

המחקר הנוכחי כלל 28 חולי RA עם פעילות מחלה יציבה. החוקרים חילקו באקראי המשתתפים לקבוצה שכללה תכנית אימוני כוח אינטנסיבית פעמיים בשבוע למשך 24 שבועות (n=13), או לקבוצת ביקורת שקיבלה הנחיות לביצוע תרגילים ביתיים לשיפור טווח התנועה (n=15).

המשתתפים עברו בדיקת dual x-ray absorptiometry (DXA) על מנת להעריך את מסת הגוף הרזה, מסה רזה אפנדיקולרית ומסת השומן. בנוסף בדקו החוקרים את הכושר הגופני של המשתתפים, פעילות המחלה ורמות IGF בביופסית שריר ובנסיוב המשתתפים.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת אימון הכוח האינטנסיבי ונמצא שיפור מובהק במסת הגוף הרזה ובמסה הרזה האפנדיקולרית (p<0.01). החוקרים מוסיפים כי מסת השומן המרכזית של המשתתפים בקבוצת אימון הכוח ירדה ב-2.5 ק”ג, ירידה מובהקת בהשוואה לקבוצת הביקורת, וכי חל שיפור של 119% בכוח השרירים עליהם עבד האימון.

החוקרים מדווחים כי בקבוצת אימון הכוח נצפתה ירידה במספר החולים שהוגדרו כחקטים, שמנים, או כחקטים-שמנים. כמו כן, אימוני הכוח הובילו לשיפור בכוח השריר, טווח התנועה והכושר הגופני של המשתתפים. לדבריהם, בקבוצת אימון הכוח נצפתה היענות טובה ולא דווחו תופעות לוואי או אירועים שליליים.

כמו כן נמצא במחקר קשר בין היפרטרופית השריר ובין רמות גבוהות של IGF-1 ו- IGF binding protein-3, אשר משחקים תפקיד מפתח במערכת ה-IGF האנאבולית. החוקרים מסבירים כי ממצא זה עשוי לרמוז על מנגנון אפשרי העומד בבסיס הכחקסיה הראומטית ותגובת השריר ההיפרטרופית לאימון כוח אינטנסיבי.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מבססות את התרומה של כחקסיה ראומטית להגבלה התפקודית של חולי RA. הם מסכמים כי אימון כוח אינטנסיבי הוא בטוח ויעיל בשיפור מסת השריר ותפקוד החולים, והוביל גם לירידה במסת השומן המרכזית, הקשורה לסוכרת ומחלה קרדיווסקולארית.

Arthritis Rheum 2009;61:1726-1734.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה