שיווק ומנהל רפואי

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקשישים עם דיכאון (Arch Gen Psychiatry)

ממחקר חדש עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT Cognitive Behavioral Therapy) הוא טיפול יעיל בקשישים עם הפרעת דיכאון.

לדברי החוקרים, תסמיני דיכאון נפוצים בקשישים, הם מסבירים כי ההתאמה הפסיכולוגית לזקנה היא מורכבת ומלווה בתחלואה גופנית כרונית המגבילה את השימוש בנוגדי-דיכאון. למרות זאת, קשישים לעיתים רחוקות מופנים להתערבויות פסיכולוגיות, ועד כה נערכו רק שלושה מחקרים אקראיים-מבוקרים להערכת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי במסגרת טיפול ראשוני.

מטרת המחקר הייתה להעריך את התועלת הקלינית של CBT במסגרת רפואה ראשונית עבור קשישים עם דיכאון. מדגם המחקר כלל 204 חולים בגיל 65 ומעלה, עם אבחנת דיכאון לפי Geriatric Mental State. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי, טיפול סטנדרטי עם TC (Talking Control), או טיפול סטנדרטי עם CBT.

הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 74 שנים, 79.4% היו נשים. טיפולי CBT ו-TC ניתנו למשך ארבעה חודשים, וביקורי מעקב נערכו לאחר 4 ו-10 חודשים.

היעדים העיקריים של המחקר כללו את מדדי BDI-II (Beck Depression Inventory-II) בתחילת המחקר, בתום הטיפול (4 חודשים) ולאחר עשרה חודשים. יעדים משניים של המחקר כללו את מדד Beck Anxiety Inventory-II, שאלון Social Functioning Questionnaire ו-Euqroqol.

שיעור המעקב עמד על 80%. מספר המפגשים הממוצע לטיפול CBT או TC עמד על מעט פחות משבע. החוקרים זיהו שיפור ניכר יותר במדדי BDI-II עם CBT בהשוואה לטיפול סטנדרטי ו-TC (3.07-,  95% CI = -5.73  – -0.42 ו-3.65-,  95% CI = -6.18    -1.12, בהתאמה). בהשוואת CBT מול TC לפי ניתוח Compliance Average Causal Effect, מצאו החוקרים תועלת משמעותית לטיפול CBT של 0.4 נקודות (95% CI = 0.01-0.72) במדד BDI-II בכל מפגש טיפול. במדד Cognitive Therapy Scale תיעדו החוקרים הבדלים מובהקים עבור גורמים ספציפיים בטיפול, אך לא תועד הבדלים בגורמים לא-ספציפיים.

החוקרים כותבים כי CBT הינו טיפול יעיל במבוגרים עם הפרעת דיכאון, ונראה כי לטיפול השפעות ספציפיות. לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי השפעה קטנה על תסמיני חרדה או תפקוד חברתי.

מגבלות המחקר כוללות הטיות אפשריות (העדר סמיות של הצוות, גורמים הקשורים במטפל, נושאי התערבות ונטילת נוגדי-דיכאון).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מרשם לנוגדי-דיכאון אינו משפיע על התוצאות. מבוגרים עם דיכאון בתנאי טיפול ראשוני מסתדרים היטב עם טיפולי שיחות, וזוכים לתועלת מטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. טיפול ספציפי דוגמת CBT עדיף על שיחות פשוטות עם מטפל חם ואמפתי.

Arch Gen Psychiatry. 2009;66:1332-1340

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה